Eeuweling viert feest in de stad

De universiteit viert de verjaardag volgend weekeinde in de stad. Met een grote taart, gevelconcerten, XXL-spelletjes, een buitenfilm, en een internationale markt. Onder andere.
Roelof Kleis

© WUR

De eeuweling vierde het jubileum tot nu toe voornamelijk in eigen huis. In de (binnen)stad is er weinig dat aan de verjaardag van Wageningen University doet denken. Maar volgend weekeinde is dat anders. Zaterdag 16 en zondag 17 juni is het feest in het centrum. 100 jaar WUR in de stad, heet het verjaardagsfeest. Met als ondertitel: Wageningen in Wageningen.

Verbinding

Die ondertitel slaat op de band tussen Wageningen de instelling en Wageningen de stad. ‘Sinds de komst naar de campus is er fysiek misschien wat meer afstand’, zegt Thyrza Zoons, een van de organisatoren van het feest. ‘Maar die verbinding is er nog altijd.’ Met het festival in de stad wordt dat nog eens benadrukt. Het feest is samen met de horeca, de ondernemers, het stadsbestuur en de bevolking in elkaar gezet.

We wilden een concept dat echt bij WUR past. Dan voldoet een slagroomtaart niet

Thyrza Zoons

Het evenement moet de sfeer ademen van een verjaardagsfeest waarbij iedereen is uitgenodigd, zegt Zoons. Die vergelijking treft doel; diverse ingrediënten van het festival doen denken aan een echt verjaardagspartijtje. Dat begint al met de koffie of thee met taart. Voor het bordes van het gemeentehuis gaat het programma op zaterdag 12.00 uur exact van start. Zoons belooft een ‘spetterend’ begin, maar houdt de details nog even geheim.

Worteltjestaart

Die opening, door burgemeester Geert van Rumund en bestuursvoorzitter Louise Fresco, gaat gepaard met een enorme veganistische worteltjestaart. De taart (goed voor minimaal 500 mensen) wordt gemaakt door de leerling bakkers van de Rijn IJssel Vakschool. De wat alternatieve taart is een bewuste keuze. Zoons: ‘We wilden een concept dat echt bij WUR past. Dan voldoet een slagroomtaart niet. Een studente van de vakschool kwam met dit idee.

worteltjestaart.jpg

Bij een feest horen slingers. Op dit feest mogen bezoekers die zelf krijten op de straat. Tussen het Raadhuisplein en woonkamer Thuis komt een 500 meter lange krijtslinger, bestaande uit honderd vlaggetjes, naar een ontwerp van de Wageningse kunstenares Marianne Schokkenbroek. Zij maakt zelf een 3D-tekening bij het begin van de slinger op het Raadhuisplein.

Mama Mia

Naast spelletjes (XXL-spellen bij Thuis), ontmoeting (oa open huis bij de studentenverenigingen) en eten (speciale Taste the Waste-menu’s bij de restaurants op de Markt) springt de muziek in het oog. Vanaf 19.00 uur zijn er op 14 plekken in de stad zogeheten gevelconcerten, een opzet waarbij lokale muzikanten en bands vanuit de bovenramen spelen. Op de Markt wordt de sing-along versie van Mama Mia the Movie getoond.

De zondag is volgens Zoons een relaxdag. In het Torckpark is ’s middags een Global Village Market, waar internationale studenten hun eigen cultuur laten zien met dans, muziek en mode. Na vier uur wordt er plaats gemaakt voor een potluck barbecue. De barbecue, zitzakken en kleedjes staan klaar, eten en drinken mag je zelf meenemen. Met een speciaal gemaakt gedicht ‘Reflectie’ sluit stadsdichter Ivanka de Ruijter het festival.