Studentenleven

Eerste studentenkampioenschap voor voetbalgame FIFA

Voor het eerst wordt een Nederlands studentenkampioenschap georganiseerd voor de voetbalgame FIFA16. Op woensdagavond 13 april kunnen enthousiaste gamers de controller opnemen in Tilburg.
Rob Ramaker

Foto: bibliotheek Kortrijk

Het kampioenschap is een uit de hand gelopen grap van FOSST, de Tilburgse tegenhanger van sportkoepel Thymos, vertelt bestuurslid Benoît Hendriks tegen het universiteitsmagazine Univers. Toch wordt het kampioenschap serieus opgepakt. In een sporthal komen zestien ‘velden’ – tafels in tentamenopstelling met TV en spelcomputer. Langs het ‘hoofdveld’ komen toeschouwers te zitten op banken.

Ondertussen denkt de sportkoepel in Tilburg over de toelating van een studentensportvereniging voor e-sports, of competitief gamen. Daarmee zijn ze niet eens de trendsetter. Afgelopen januari werd Dorans uit Nijmegen als eerste e-sportvereniging officieel erkend. De club legt zich vooral toe op League of Legends, maar de vereniging denkt al na over het aanbieden van andere games, zoals FIFA. Sportkoepel Thymos heeft nog geen aanvraag gekregen voor toelating van een e-sportsvereniging, laat voorzitter Romy Willemsen weten.

Voorafgaand aan het NSK is in Tilburg overigens nog flink gesteggeld over de keuze voor een spelcomputer. De Playstation 4 kreeg uiteindelijk een meerderheid van stemmen. Ook meedoen op 13 april? Opgeven kan hier.