Eerste onderzoekers verhuizen naar Helix

De leerstoelgroep Toxicologie verhuist vandaag als eerste naar het nieuwe gebouw Helix op de Wageningse campus. Medio juli moet de gehele verhuizing zijn afgerond.
Rob Ramaker

De oplevering van het gebouw werd afgelopen jaar meermaals uitgesteld vanwege problemen met de luchthuishouding.

Na dit uitstel heerst bij Toxicologie dan ook opluchting dat de aanloop voorbij is. ‘We zijn eindelijk begonnen met verhuizen’, zegt Hans van den Berg, medewerker onderzoek en onderwijs bij Toxicologie. Hij verwacht dat de leerstoelgroep drie dagen nodig heeft voor de daadwerkelijke verhuizing. Het hele proces – onder andere met opruimen en het opnieuw keuren van machines – neemt echter enkele weken in beslag.

We zijn eindelijk begonnen met verhuizen

Hans van den Berg

Naast Toxicologie komen acht leerstoelgroepen en het NMR-centrum naar de campus. Midden juli zijn alle onderzoekers van het Dreijen-terrein verkast naar de Wageningse campus. Alleen het grootste NMR-apparaat blijft op zijn oude stek. Wel worden sommige gebouwen vanaf september ingezet voor onderwijs. De universiteit wil zo de groeiende studentenaantallen opvangen.

Het uitstel zorgde voor een schadepost van in totaal 2,4 miljoen euro die Wageningen UR zoveel mogelijk wil verhalen op de bouwer.