Eerste MOOC trekt 34 duizend studenten

Tot dusver hebben 34 duizend belangstellenden zich ingeschreven voor de eerste gratis online cursus van Wageningen Universiteit. Deelnemers komen uit 195 landen met de Verenigde Staten als hofleverancier.
Rob Ramaker

Een voorstelrondje zal er vanmorgen niet hebben ingezeten voor Sander Kersten. Nog nooit was de hoogleraar Voedsel, metabolisme en genomics college te zien voor zo’n grote – virtuele – collegezaal. Zijn vak Introduction to nutrition is de eerste Massive Online Open Course, of MOOC, die Wageningen Universiteit lanceert. Bij zo’n MOOC volgen belangstellenden vanuit de hele wereld gratis onderwijs via internet.

MOOCs zijn zeer vrijblijvend en slechts een fractie van de ingeschrevenen haalt de eindstreep. Komende weken wordt duidelijk hoe Wageningen het op dit vlak eraf brengt. ‘Ik zou tien procent al heel geweldig vinden’, zegt Ulrike Wild, programmadirecteur Online Learning. ‘Ze mogen wat mij betreft zelf weten of ze de testjes doen en een certificaat halen maar ik hoop echt dat ze de filmpjes kijken en actief meedoen.’

Verder is Wild nieuwsgierig naar de gegevens die de cursus oplevert. ‘Aan welk gedrag herken je vroeg in de cursus bijvoorbeeld studiesucces?’ De gegevens die het MOOC-platform EDx verzamelt, helpen ook het lesmateriaal te evalueren. ‘Dat zijn basale dingen als: dit filmpje duurt 6 minuten en iedereen haakt na 3 minuten af. Wat gebeurt er op drie minuten?’

Ulrike Wild

Nu de eerste gegevens beschikbaar zijn is Wild alvast begonnen met de eerste datamining. Zo blijkt het leeuwendeel van de studenten tussen de 25 en 35 jaar oud en hebben ze vaak al bachelordiploma. Een top tien van herkomstlanden (zie onder) laat zien dat studenten vooral uit het Westen en opkomende landen komen. Er is echter ook een lange staart van landen, zoals Tonga, Swaziland of de Seychellen, die slechts een handvol of zelfs één student(en) leveren.

Over twee weken start de tweede MOOC over gewasopbrengsten. Hiervoor hebben inmiddels zevenduizend studenten zich ingeschreven. In het najaar maakt de universiteit nog twee titels bekend die in 2016 zullen starten.

Top 10 herkomstlanden
1Verenigde Staten