Eerst vluchtelingenstatus, dan eventueel studie

Universiteiten bekijken al of en hoe ze iets kunnen doen voor vluchtelingen. Dat zegt Simon Vink, woordvoerder van de raad van bestuur van Wageningen UR, in reactie op de petitie ‘Geef vluchtelingen de ruimte voor persoonlijke ontwikkeling en uitzicht op een zinvol verblijf’.
Koen Guiking

Foto: Stichting UAF helpt vluchtelingen om in Nederland hun wetenschappelijke werk weer op te pakken

‘Zo lang mensen niet een officiële status hebben is het moeilijk’, verklaart Vink. ‘Op het moment dat wij een zinnige bijdrage kunnen leveren, dan doen we dat natuurlijk.’ Hij laat doorschemeren dat de kans daarop vrij klein is. ‘Het collegejaar is intussen begonnen, dus instromen is pas in januari mogelijk. Bovendien zijn alleen de masteropleidingen in het Engels. En uiteraard moet de vooropleiding van de vluchtelingen op zo’n niveau zijn dat het ook zinnig is om in Nederland de opleiding voort te zetten.’

Vink benadrukt dat mensen met een vluchtelingenstatus nu vaak al kunnen studeren in Nederland. Hij meldt dat er via de Stichting voor vluchtelingstudenten UAF momenteel acht studenten bij Wageningen University studeren. Dat moest hij wel even uitzoeken, want ‘wij registreren die studenten niet als vluchteling’. Vink: ‘In ons systeem zijn het gewoon studenten.’ Naast de acht UAF-studenten zouden er ook nog andere vluchtelingstudenten bij de universiteit geregistreerd kunnen staan, maar daarin geeft het systeem dus geen inzicht.

Gevluchte wetenschappers werk aanbieden is niet eenvoudig, geeft Vink aan. ‘Dat is maatwerk. Er zijn heel veel wettelijke regels waar je hier mee te maken krijgt, maar soms kan het.’ Zo werkte er in 2012 een uit Iran gevluchte wetenschapper in Wageningen. Een jaar eerder studeerde een Iraanse studente af bij de master Biotechnologie.