Voeding

Eerlijke marktplaats voor agrariërs en thuiskoks

Je voedsel direct dáár kopen waar het geproduceerd/verbouwd wordt. Dat geeft de producent een betere prijs en de consument meer gevoel bij wat hij eet. Twee Wageningse studenten lanceerden eind april de website die producent en eindgebruiker bij elkaar moet brengen: socialfoodmarket.nl

Eigenlijk werkt socialfoodmarket net zo eenvoudig als Marktplaats. Iedereen kan tekst en foto’s uploaden. Een Zeeuwse aardappelteler en een Betuwse appelboer kan er terecht, maar ook iemand die zelf bessensap bottelt, of een thuiskok die afhaalgerechten klaarmaakt. ‘Wij zijn een verzamelplaats van aanbieders. Bedoeld voor mensen die graag een eerlijke prijs direct aan de producent betalen’, vertelt Mark Lammers. Het idee voor de website ontstond anderhalf jaar geleden, bij een kop koffie in de pauze van een college. Mark en mede-initiatiefnemer Pim Meurs (bekend als Wageningse damgrootmeester) brainstormden over hoe Marks Griekse ‘schoonvader’ een betere prijs voor zijn olijfolie zou kunnen krijgen. Pim: ‘Net als andere telers krijgt ook hij maar een fractie van de winkelprijs.’ De machtspositie van retailgiganten als Albert Heijn is daar debet aan, zo analyseerden ze. Daarom ontwikkelden ze een systeem dat de tussenhandel omzeilt. Naast hun enthousiasme en liefde voor goed eten, kwamen Marks ervaring in het hotelwezen en bij een cateraar, goed van pas, net als Pims netwerk door zijn sport.

Webshop

Sinds 22 april kunnen producenten en consumenten terecht op ­socialfoodmarket.nl. Een tiental producenten zou al concrete interesse hebben zich er te presenteren. Elfhonderd andere ondernemers die goed op de site zouden passen, zijn door de initiatiefnemers gemaild. Producenten kunnen op de website zowel reclame maken als klanten doorverwijzen naar de eigen website met eventuele webshop, of, tegen een kleine vergoeding, socialfoodmarket.nl gebruiken als internetwinkel. Mark: ‘Dan kan een klant ook bij meerdere aanbieders tegelijk bestellen en in één keer betalen. Ons systeem sluist de bestelling door naar de aanbieders en int de factuur.’ En zo borrelt er nog meer bij de twee studenten. ‘Pim is meer de realist van ons tweeën’, grapt Mark. Toch ziet ook Pim nog legio mogelijkheden. Zo denkt hij over het importeren van Tsjechische wijn en die zelf op de website aanbieden, en schetst hij verschillende manieren om een akkerbouwer in één keer een paar duizend kilo aardappelen af te laten zetten. Verder zouden ze graag aan productontwikkeling gaan doen, in samenwerking met consumenten en producenten. Pim: ‘Heb je enig idee wat je allemaal kunt sproeidrogen?’ Mark kan het ananaspoeder op zijn ijs al bijna proeven.