Student - 10 april 2008

Eerlijk drinken in Amsterdamse disco’s

Eerstejaars Internationale ontwikkeling Liselotte van Steenis deed mee aan een masterclass van Move Your World Academy in Amsterdam. Hiervoor moest ze met studenten en pas afgestudeerden uit het hele land een project verzinnen, met als doel om het draagvlak voor ontwikkelingssamenwerking onder jongeren te vergroten. En zo stond Liselotte na drie maanden van voorbereidingen eerlijke drankjes uit te delen aan stappers in Amsterdam.

Liselotte van Steenis drinkt een eerlijk sapje met wodka in een Amsterdamse disco.
‘Toen ik net met studeren begon, las ik in de weekmail van onze studievereniging over de masterclass. Het leek me leuk om op een praktische manier met mijn studie bezig te zijn en af en toe even uit het benauwende Wageningen te ontsnappen. Ik besloot mee te doen aan de selectie. Daarvoor moest ik een projectvoorstel schrijven’, vertelt Liselotte.
Haar voorstel was goed genoeg, en ze mocht meedoen. Een aantal van de ingestuurde projectvoorstellen werden door de deelnemers uitgevoerd, waaronder het voorstel van Liselotte. Maar niet door haarzelf. ‘Het project van iemand anders over Fair Trade leek me veel leuker dan mijn eigen project en dus deed ik met ander groepje mee’, vertelt ze grinnikend.
En toen begon het harde werk. Het idee moest uitgewerkt en uitgevoerd worden. Uiteindelijk liet haar groepje Fair Trade vruchtendrankjes gemixt met wodka uitdelen in hippe discotheken in Amsterdam. Het uitdelen werd door ingehuurde modellen gedaan. Als een feestganger een drankje aannam, kreeg hij of zij een bandje om de pols met daarop www.idrinkfair.nl. Er werd een foto gemaakt samen met het model, die de volgende ochtend op de website terecht kwam. Als het feestbeest dan met zijn brakke hoofd naar de website surfte, kreeg hij naast zijn foto ook een heleboel informatie over Fair Trade te zien. En dat is wat Liselotte en haar groepsgenoten voor ogen hadden: jongeren bekend maken met Fair Trade.
‘Het leuke aan dit project was, dat we maar vijfhonderd euro budget hadden. Dat dekte precies onze reiskosten. De uitdaging was dus vooral het voor elkaar krijgen van de locaties en de producten. Alles moest gratis. Fair Trade was eigenlijk meteen al enthousiast over ons plan. Ze vonden het een goede manier om de voorheen onbereikbare doelgroep jongeren te bereiken. Fair Trade sponsorde ons met gratis pakken sap en promotiemateriaal. Amsterdam Republic Vodka schonk ons 36 flessen van hun wodka. Voor de modellen hebben we het modellenbureau Models at Work benaderd. Hun modellen moeten een paar keer paar jaar iets vrijwillig doen voor een goed doel. Het bureau erkende ons project als goed doel, en dus sponsorde het ons met modellen.
De discotheken vinden waar we mochten staan was het moeilijkst. Dat is ook wel logisch: welke eigenaar wil nou dat er gratis wodka uitgedeeld wordt als hij het zelf voor vier euro per glas verkoopt? Toen de actie eenmaal goed begon te lopen en veel positieve media-aandacht kreeg, mochten we op plekken als Paradiso en de Wester Unie staan’, legt Liselotte uit.
Twee zaterdagen geleden was de laatste avond waarop Liselotte en haar groepsgenoten ’s avonds in een discotheek aan de wodka waren. Wegens de enorm enthousiaste reactie van sponsoren en - natuurlijk het belangrijkste - van de stappende jongeren, wordt er overwogen het project nog een tijdje door te laten gaan. Maar dat moet dan wel zonder Liselotte. Die gaat hard studeren.

Re:ageer