Student - 1 september 2009

Een park ontwikkelen met game design

VHL studenten op Summerschool: nadenken over de identiteit van een Betuws park. Met input van kunstenaars en ontwerpers.

Studenten maken potjes planten klaar tijdens de Summerschool.
'De eerste dag zei een docent dat we plantjes moesten ruilen voor toiletpapier en voedsel', vertelt student Dennis Mayr. 'We waren bang dat we in zo'n weg-uit-de-beschaving-toestand waren beland en van honger bloemen moesten eten. Maar dat viel achteraf nogal mee.' Mayr is een van de twintig studenten die deelnam aan de Summerschool Lingezegen. Tien dagen lang bestudeerden studenten uit binnen- en buitenland de identiteit van park Lingezegen in de Betuwe. Ze werden begeleid door docenten uit de wereld van game design, dans, landschapsarchitectuur en grafisch ontwerpen.
Dansje
Mark van Vilsteren kwam in de groep die zich met dans bezighield. 'Ik wist niet wat ik moest verwachten en of ik een dansje moest doen', zegt de derdejaars student Tuin- en Landschapsinrichting. Uiteindelijk onderzocht hij zintuiglijke ervaringen in het landschap met objecten die bewust maken van geur en geluid. Of een sensatie, zoals lopen door dode bladeren en takken.
Projectie
Met game design maakten de studenten een sculptuur van hoeken en kubussen. Daarop projecteerden ze animaties en foto's van park Lingezegen. 'Het was helemaal nieuw voor mij. Ik wil hier straks in Duitsland echt mee verder', zegt Mayr. Hij studeert met een Erasmusbeurs een half jaar Landschapsarchitectuur in Velp.
Toekomst
Zowel Mayr als Van Vilsteren vonden het interessant om vanuit verschillende standpunten het landschap te bekijken. VHL-docent ontwerpen Ad Koolen noemt de Summerschool een groot succes. Bij de slotpresentatie op 31 augustus waren veertig mensen aanwezig, waaronder mensen van provincie Gelderland en wethouders. Zo inspireren de studentenprojecten mogelijk het toekomstige beleid voor het park.

Re:ageer