Wetenschap - 14 september 2006

Een lekker gevoel verkoopt het best

In kantines en restaurants van bedrijven kunnen plantaardige vleesvervangers aanslaan. Voorwaarde is dat het lunchende kantoorvolk er een fijn gevoel bij krijgt.
Vegetarische eiwitproducten –Novel Protein Foods in jargon – zijn maar moeilijk aan de man te brengen. Uit onderzoek van het LEI in bedrijfsrestaurants blijkt echter dat de vegetarische burger toch kan aanslaan. Voorwaarde is een goede ‘positionering’. Dat wil zeggen dat het verhaal dat de lunchende klant bij het product te horen krijgt goed moet zijn. Het moet vooral een goed gevoel geven.
Benadrukken dat het product gezond is, is onvoldoende. Vertellen en laten proeven dat het lekker is werkt ook niet. En de wetenschap dat minder vlees eten goed is voor de wereld, haalt op zichzelf geen mensen over de streep. Maar de combinatie van dat alles weer wel, vertelt Karin Zimmermann, onderzoeker bij het LEI. ‘Smaak, gezondheid, maatschappelijke verantwoordelijkheid en je lekker voelen moeten allemaal tegelijk worden benadrukt. Het woord vegetarisch moet vermeden worden. Het gaat er ook om dat mensen in de lunchpauze even willen ontspannen en gezellig met elkaar willen eten. Het product moet hen zo’n lekker gevoel geven.’
Vooral bij dienstverlenende bedrijven bleken de plantaardige producten kans te maken. In kantines van scholen of productiebedrijven waren de vegosnacks minder populair.

Re:ageer