Een eeuw WUR-onderwijs in 6 minuten

Roel Dijksma, docent Hydrologie en Kwantitatief Waterbeheer, werkt aan een film over honderd jaar WUR-onderwijs. Daarin laat hij interviews zien met oud-studenten. De oudste deelnemer is 98 jaar.
Didi de Vries

© Guy Ackermans

De film van zes minuten moet laten zien hoe het onderwijs van WUR zich vanaf de oprichting in 1918 heeft ontwikkeld. ‘Ik wil de totale verhaallijn vertellen op zo’n manier dat het over een paar jaar nog steeds leuk is om te zien’, legt Dijksma uit. Hij maakt de film in het kader van het eeuwfeest van WUR dit jaar.

Dijksma dook eerst de geschiedenisboeken in en stelde periodes vast waarin iets kenmerkends gebeurde, zoals de Tweede Wereldoorlog en de komst van de eerste vrouwelijke studenten naar de Landbouwhogeschool. ‘Daarna bedacht ik welk type persoon geschikt zou zijn voor een interview over de betreffende periodes: man, vrouw, Nederlander of buitenlander.’ Via het alumninetwerk van University Fund Wageningen benaderde Dijksma zestien geschikte kandidaten. De oudste alumnus die wordt geïnterviewd is 98 jaar. ‘Alleen al het feit dat hij zo lang geleden in Wageningen studeerde, maakt het al interessant om naar te luisteren’, vindt Dijksma.

Contrast

Zelf komt Dijksma niet in beeld. ‘Het gaat me om de onderwijservaringen als student en ik heb hier nooit gestudeerd’, zegt de docent. De interviews doet hij evenmin. Twee studenten, Tessa van Hateren en Maaike Gaaff, helpen Dijksma bij de uitvoering van het project. Zij doen ook de interviews. ‘Het contrast tussen toen en nu komt daardoor sterk naar voren en de leukste verhalen komen bovendrijven.’

Over de introductie van de computer bijvoorbeeld. Eind jaren tachtig stond er een grote centrale computer in de Leeuwenborch met een beperkt aantal terminals waarop je kon werken. Wie te laat binnen was, liep het risico dat alle terminals al bezet waren. Studenten gingen daardoor steeds vroeger aan slag. ‘Het is nu niet meer voor te stellen dat je al om 6.30 uur nergens meer op een computer kan inloggen’, zegt Dijksma.

Naast de film van zes minuten maakt Dijksma ook een versie van hooguit twee minuten. ‘Om mensen lekker te maken de hele film te bekijken.’ En wie na de film nog meer wil zien, kan online de volledige interviews beluisteren. ‘Die duren elk hooguit tien minuten, maar wie alles wil zien is al gauw twee uur verder.’

Dijksma wil zijn film eind april voor het eerst vertonen.