Een dopper voor een #zwerfie

Veel studenten hebben al een dopper. Gekocht waarschijnlijk. Maar je kunt er ook een gratis krijgen als je dertig dagen lang een stuk zwerfafval opruimt.
Roelof Kleis

(Foto: Cees Beumer)Met die actie gaat de campagne Wageningen Schoon het zwerfafval te lijf. De spelregels zijn simpel. Post een maand lang elke dag een tweet of plaats een bericht op Facebook, waarin je je eigen goede daad onder de aandacht brengt. Een fotootje dus van een stuk zwerfafval dat je opruimt. Na dertig van die dagelijkse porties goed werk, is de dopper binnen.

zwerfie.jpg

De actie ging zondag van start. Doel ervan is om mensen bewust te maken van zwerfafval en de noodzaak om samen de stad schoon te houden. Burgemeester Geert van Rumund gaf zelf het goede voorbeeld door een donatie te doen aan het zwerfie-opvanghuis dat bij de fontein op de Markt is geïnstalleerd. Dat opvanghuis is overigens een prullenbak. Het opvanghuis en term #zwerfie zijn bedacht door de landelijke Stichting Klean.

‘Sinds 2014 zijn er al veel zwerfie-opvanghuizen geopend, maar in Wageningen en omstreken was dat nog niet het geval’, legt initiatiefnemer van Wageningen Schoon Hugo Hoofwijk uit. ‘Door iets heel normaals, zoals een prullenbak, op deze manier in de spotlights te zetten, hopen we dat nog meer mensen zich er van bewust worden dat het belangrijk, eenvoudig en heel gewoon is om afval in de prullenbak te gooien.’

De spelregels voor de zwerfie-campagne vind je hier.