Wetenschap

Edze Westra ontvangt Heineken Young Scientist Award

De Wageningse alumnus Edze Westra ontvangt vandaag de Heineken Young Scientist Award voor Biochemie en Biofysica. In de Beurs van Berlage krijgt hij een kunstwerk en tienduizend euro.
Rob Ramaker

Foto: Edze Westra

(Jussi Puikkonen/KNAW)

Westra ontvangt de prijs voor zijn werk aan het Crispr-Cas-systeem, dat wordt gevonden in sommige bacteriesoorten. Deze verdedigen zich hiermee tegen vijandige virussen. Crispr-Cas-systemen zoeken gericht naar erfelijk materiaal van bekende virussen en knippen dit door. Tijdens zijn promotie in Wageningen hielp Westra mee de werking van deze systemen op te helderen.

Inmiddels wordt Crispr-Cas ook gebruikt als werktuig in de biotechnologie; om gericht het erfelijk materiaal van planten, dieren en mensen te knippen en bewerken. Westra werkt niet aan dit soort toepassingen. Wel is hij na zijn promotie andere wegen ingeslagen. Zo vraagt hij zich tegenwoordig af hoe dit soort verdedigingssystemen zijn geëvolueerd, en welke rol ze spelen in de natuur.

Dilemma’s

Heineken Young Scientist award-winnaar Westra studeerde van 2001 en 2007 moleculaire levenswetenschappen in Wageningen. Daarna promoveerde hij bij de leerstoelgroep Microbiologie. Sinds 2013 werkt hij aan de University of Exeter in Groot-Brittannië.

Morgen is Westra te gast in Wageningen, met een andere Crispr-Cas-pionier: Jennifer Doudna. Vanaf 3 uur spreken ze over Crispr-Cas én de ethische dilemma’s die aan praktische toepassingen hangen, in de Waaierzaal van het Oriongebouw. Aanmelden kan hier.