Wetenschap - 2 november 2006

Educatie op tv moet vooral leuk zijn

Het is education-entertainment: een tv-programma met een boodschap van algemeen belang, verpakt in een leuke televisieserie. Financiers hebben echter de neiging teveel informatie in het programma te stoppen, waardoor het programma saai wordt en de kijkers afhaken.
Wageningse communicatiewetenschappers onderzochten op verzoek van ZonMw het televisieprogramma ‘Voor dik en dun’ dat uitgezonden werd door de EO. ZonMw, een organisatie voor onderzoek naar en stimulering van gezondheid, financierde het programma. Het moest de kijkers enthousiasmeren om af te slanken en gezonder te gaan leven.
Aanvankelijk keken achthonderdduizend mensen naar het programma, de vaste EO-aanhang. Maar de kijkcijfers daalden al snel naar vijfhonderdduizend. Dr. Reint Jan Renes denkt dat de programmamakers teveel informatie hebben willen geven en het programma te weinig spanning en drama bevatte. Kijkers die in de eerste plaats ontspanning willen, haakten daardoor af. ‘Daardoor voegt het programma weinig toe aan andere communicatiemiddelen als Postbus 51-spotjes. Terwijl een tv-programma juist een andere doelgroep kan bereiken.’
Leerzame tv-programma’s kunnen volgens Renes wel werken, maar dan moeten financiers als ZonMw het anders aanpakken. Ze kunnen wel het initiatief nemen door programmamakers een opdracht te geven. ‘Maar daarna moeten ze hen loslaten. Laat de experts hun werk doen en een leuk programma maken. Met herkenbare hoofdpersonen waarmee kijkers zich kunnen identificeren.’
Spanning en drama moeten de kijker vanaf de eerste aflevering binden. Pas daarna moet informatie worden toegevoegd. Bij de productie van ‘Voor dik en dun’ was de werkwijze andersom. En ook over de zenderkeuze is volgens Renes niet goed nagedacht. ‘De lagere sociaal-economische klasse en allochtonen waren de doelgroep. Dan zit je bij de EO niet goed.’

Re:ageer