Economische crisis? Niet voor bijbanen!

Biertjes tappen, doodskisten dragen of zwabberen. Wageningse studenten doen van alles om wat bij te verdienen. Door de economische crisis neemt de werkgelegenheid echter af. Geldt dat ook voor de bijbanen? Resource maakte een rondje langs de uitzendbureau's.

Volgens een enquête van Resource (juni 2012) zijn Wageningse studenten gemiddeld vier uur per week kwijt aan een bijbaan. Wat voor werk ze doen, is erg uiteenlopend. De een wil wel overdag schoonmaken, de ander vult zijn werkuurtjes liever ‘s avonds in de horeca. Maar is er nog wel genoeg werk nu met de economische crisis?

Ja, zo klinkt het in de uitzendwereld. Tempo-Team, een van grootste uitzendorganisaties in de regio, signaleert dat het aantal bijbanen in vergelijking met voorgaande jaren ongeveer gelijk blijft. Wordt de crisis dan helemaal niet gevoeld? Toch wel, maar dan vooral op het gebied van vakantiewerk. Daarvan lag het aanbod deze zomer lager dan anders. ‘Zoals altijd is er een piek in de zomerperiode, maar die piek is de afgelopen twee jaar wel kleiner geworden.’ Volgens het uitzendbureau willen veel bedrijven de gaten tijdens de zomer het liefst opvullen met eigen personeel. Een vergelijkbaar beeld zien we bij een andere Wagenings uitzendbureau, Werkwijzer. Ook hier blijft het aantal vacatures voor bijbanen op peil. De economische crisis doet zich hier vooral voelen in het segment van de ‘echte’ banen, laat een medewerker weten. ‘We merken dat bedrijven het moeilijker krijgen. Ze proberen de financiële problemen op te lossen door minder mensen aan te nemen of geen arbeidskrachten meer te zoeken via een uitzendbureau.’ Voor de bijbaners lijkt er echter nog geen vuiltje aan de lucht. Bij Ferentes is er in ieder geval genoeg te doen, blijkt uit navraag. Ferentes huurt studenten in om kisten te dragen en al het andere rondom een begrafenis of crematie te doen, zoals koffie met cake serveren en condoleanceregisters klaar leggen. Het bedrijf heeft bij een aantal Wageningse studentenhuizen vacatures opgehangen, omdat studenten volgens hen rond deze tijd op zoek zijn naar een bijbaan. Veel moeite om nieuwe studenten te vinden heeft het bedrijf niet. ‘Er blijft gewoon veel enthousiasme.’ Het loon is normaal: 8 à 10 euro per uur.

Gewilde bijbanen

Maakt het studenten iets uit wat voor baan ze hebben, of werken ze alleen voor het geld? Dat laatste, merkt Werkwijzer Wageningen. Wat voor baan het is, doet er voor veel studenten eigenlijk niet toe. Volgens Tempo-Team zijn de omstandigheden belangrijker dan de inhoud van de functie. ‘De ene student wil met name in de avonden en weekenden werken, de ander wil juist alleen overdag en doordeweeks. Het aantal functies dat wij hen kunnen bieden, is daardoor beperkt.’ Volgens Werkwijzer Wageningen zijn banen in de horeca populair. Als een student horecamedewerker wil worden, gaat dat alleen meestal niet via een uitzendbureau. ‘Veel studenten lopen gewoon binnen. Dan kan de werkgever ook merken hoe de studenten eruit zien. Het uiterlijk is toch een visitekaartje in de horeca.’

Tips

Hoe vergroot je nu je kans om bij deze uitzendbureaus sneller een bijbaantje te scoren? Ferentes zoekt serieuze en betrouwbare types die ook in emotionele situaties goed kunnen functioneren. Daarnaast vragen ze soms om horeca-ervaring, kennis van wetgeving of een BHV-diploma. Tempo-Team raadt studenten die een bijbaan willen aan om via internet bij hen te solliciteren. Langs gaan kan trouwens ook. Werkwijzer Wageningen tipt: ‘Laat je gezicht zien, als dat kan. Dat geldt bij elk soort werk wat je wilt gaan doen.’