Student - 12 november 2008

ENTREPRENEURIAL

Dertien cursussen in ‘ondernemerschap’ heeft Wageningen UR voor studenten. En dat aantal groeit. Wie nu studeert, wordt aangezet om zijn entrepreneurial mindset te verbeteren. Dan leer je kennis te valoriseren, intellectual property te managen en business challenges te signaleren.
Daar is, behalve dat taaltje, niks mis mee. Dit land maakt veel nieuwe kennis, maar dat vertaalt zich maar weinig in nieuwe bedrijven. Dat heeft met onze calvinistische cultuur te maken – de VS poepen veel meer startende ondernemingen uit.
Daarom werden in de jaren negentig hoogleraren en gepromoveerden aangezet om kennis te gelde te maken – het logo van Biopartner op het Wageningse businesspark is daar een overblijfsel van. Nu beginnen we dus eerder, bij de studenten.
Kan dat kwaad? Wel als je vergeet dat je in eerste instantie een vak moet leren. Wie een bedrijf wil starten, moet een goed idee hebben. Dan moet je de diepte in. En daar moeten opleiders voor waken.
Dat deden ze bij ondergetekende. Mijn eerste stage, moleculaire celbiologie, bestond vooral uit pipetteren, centrifugeren en gelletjes gieten. Na twee weken wist ik dat ik geen onderzoeker zou worden. Ik wilde stoppen met het labwerk en zag ineens allerlei interessante cursussen: wetenschapsjournalistiek, voorlichtingskunde, milieukunde, biologie en organisatie. Alles beter dan wakker liggen van lege epjes en een lekkende electroforese-gel. Mijn opleiders stonden het niet toe. Als ik wilde afstuderen, moest ik twee labstages doen.
Opleiders: alsnog bedankt. Ik ben blij dat jullie me de diepte hebben ingeduwd. Ik heb de moleculaire technieken geleerd, literatuur doorgeworsteld en ervaren hoeveel praktisch werk er achter die luttele pagina’s van een wetenschappelijk artikel zit.
Dat ik heb ervaren wat wetenschappelijk onderzoek is, heeft me een betere wetenschapsjournalist gemaakt. Want die ‘leuke’ vakken heb ik alsnog gevolgd, buiten het curriculum.
Bij Wageningen UR kun je nu een driejarige bachelor volgen, waarvan je vijf maanden besteedt aan ondernemerschap. Voor een beroepsopleiding zeer nuttig, maar voor een universiteit lijkt me dat rijkelijk veel. Het gaat immers ten koste van vakkennis. En de studenten na mij gun ik ook dat ze ’s nachts wakker schrikken van epjes en gelletjes.

Re:ageer