Organisatie - 2 oktober 2008

E-mail strandt in overspannen spamfilter

De afdeling ICT heeft het spamfilter van Wageningen UR de laatste maanden verschillende keren aangescherpt om spamaanvallen af te weren. Maar het nieuwe filter werkt te goed. Doodgewone e-mails worden soms niet worden doorgelaten, bevestigt ICT.
‘The goods are ok to ship, which company we have to deliver the goods in the Saints port.’ Deze tekst werd in augustus vanuit Brazilië gemaild naar de Wageningse seksferomonen-onderzoeker Willem Stol. Overigens kwam het woord ‘seks’ niet in de mail voor. Stol wachtte weken tevergeefs op een pakketje met feromonen, de Braziliaanse afzender wachtte op antwoord. De mail is nooit aangekomen, en een foutmelding kwam er ook niet.
‘Dat kan gebeuren’, zegt Jaap Booij, security manager ICT. ‘Net als bij normale post kan er geen aflevergarantie worden gegeven, alleen verzendgarantie. Wie zeker wil weten dat iets is aangekomen, moet een ontvangstbevestiging vragen’, aldus Booij.
Spamfilters geven punten aan woorden, zinsdelen, mailadressen en namen van websites. Die score bepaalt het lot van een e-mail. Maar waarom blijft een weinig bijzondere mail als hierboven in het filter steken? Volgens Booij hebben spamfilters juist bij korte boodschappen moeite een goede beslissing te nemen. Verder is niet te zeggen waarop het spamfilter precies toehapt. De filters worden door de leveranciers continue aangepast aan nieuwe spam en onterechte aangemerkte spam.
Negentig procent van de e-mail die binnenkomt op de servers van Wageningen UR wordt aangemerkt als spam en automatisch afgevoerd. Negen procent is echte mail en één procent wordt door de filters geoormerkt als ‘suspect’ maar wel afgeleverd.
Onderzoeker Rob van Tol van PRI heeft slechte ervaringen met deze labels. Hij verstuurde vergeefs twee mails over appels. Op zijn klacht antwoordde ICT in een mail: ‘Beide e-mails scoren zodanig hoog in het spamfilter dat het label SPAM-Medium wordt toegevoegd. De mail wordt wel doorgestuurd maar kennelijk door de ontvangende server tegengehouden.’
Van Tol laconiek: ‘Als dit waar is dan hebben ik en meerdere collega’s een ernstig communicatieprobleem.’ Volgens Booij ligt dat niet aan Wageningen UR. ‘Als gelabelde mails niet aankomen ligt dat waarschijnlijk aan het spamfilter van de ontvanger dat nog scherper is ingesteld dan bij ons.’
‘ICT kan de problemen niet oplossen door het spamfilter iets verder open te zetten’, zegt Booij. Dat geeft niet alleen hinder maar ook risico om zelf te worden misbruikt als verzender van spam. Dan kan Wageningen UR als afzender op de zwarte lijst van belangrijke spamfilters komen te staan.
Een oplossing die ICT nu overweegt is een technische aanpassing in de infrastructuur, waardoor de verzender een boodschap krijgt wanneer zijn mail is gesneuveld in het spamfilter. Die ingreep is echter kostbaar, aldus Booij.

Re:ageer