Organisatie - 27 september 2007

Duizenden hits voor nieuwsgierige poon

Een beeld uit het filmpje Rode poon op YouTube.
Een beeld uit het filmpje Rode poon op YouTube.

Foto: .

Een filmpje van een nieuwsgierige rode poon in een zeeaquarium op de website YouTube heeft al meer dan negenduizend kijkers getrokken. Wageningen Imares heeft veertien filmpjes op de site staan en hoopt daarmee de bekendheid van het instituut te vergroten.
In het clipje zonder commentaar zwemt een rode poon langs de ruit van een aquarium. Bepaald niet opvallend tussen de duizenden filmpjes van spelende katten, zingende pubers en mooie doelpunten uit de eredivisie. Dat het filmpje desondanks vaak bekeken werd, ligt volgens woordvoerder Hans Bothe van Imares aan de prominente plek die het filmpje kreeg van YouTube. ‘YouTube vindt het interessant dat bedrijven en instellingen hun site gaan gebruiken om informatie te brengen, dus die wilden ons initiatief wel steunen. Daarom heeft de poon een poosje op de homepage gestaan, en dat zorgt voor heel veel hits.’
Bothe wil met de filmpjes meer publiek naar de website van Wageningen Imares trekken. ‘Onze site trekt nu vooral bezoekers van onze traditionele doelgroepen. Buiten het beleidsscircuit en de visserij zijn wij minder bekend. Samen met Astrid de Best van Communication services hebben we bedacht dat YouTube wellicht een andere stroom bezoekers op zou kunnen leveren.’
Bothe is erg te spreken over de resultaten. Samen hebben de veertien filmpjes nu ruim dertigduizend kijkers getrokken. ‘Als tien procent daarvan doorgeklikt heeft naar onze site, zijn dat drieduizend bezoekers. Dat is voor ons een groot aantal.’ De filmpjes hebben ook al gezorgd voor een nieuwe medewerker. ‘Die kon tijdens het sollicitatiegesprek heel goed vertellen waar wij mee bezig waren. Toen we vroegen hoe hij dat wist, zei hij dat hij het filmpje had bekeken waarin medewerkers vertellen wat ze doen. Het werkt geweldig. Ik neem mijn cameraatje overal mee naartoe en heb binnen een paar minuten een filmpje gemaakt. Het kost geen tijd en dus geen geld, en het levert wel wat op.’ / Korné Versluis

Zie www.youtube.com/wageningenimares

Re:ageer