Drukte bij stembureau in Forum

Studenten en medewerkers kunnen vandaag in gebouw Forum stemmen voor de Provinciale Staten en waterschappen. Behalve stemmers komen er ook veel nieuwsgierige internationals langs.
Rob Ramaker

Foto: Aart-Jan van der Glind

Het stembureau trekt flink wat bekijks van internationals. Studenten gebruiken hun iPad om foto’s maken, stellen vragen over de verkiezingen en brengen soms ook zelf hun stem uit op de waterschappen. Bij deze verkiezingen mag iedereen die in Nederland staat ingeschreven zijn stem uitbrengen, los van nationaliteit. Wanneer blijkt dat twee omstanders daadwerkelijk op de kieslijst voor de Provinciale Staten staan – waar expats niet op mogen stemmen – worden enthousiast gesprekjes aangeknoopt en foto’s gemaakt.

De meeste toeloop bestaat echter uit Nederlandse studenten. Per uur komen er zo’n vijftig tot zestig langs, schat stembureaumedewerker André Reelik. Dat is stevig doorwerken, vooral wanneer de rij tussen de colleges aangroeit tot aan de draaideur. ‘Misschien moeten er de komende keer meer dan vier stemhokjes worden neergezet’, zegt Reelik, ‘dan loopt het allemaal wat soepeler door.’

Wanneer vanavond de stemmen worden geteld, wordt duidelijk of Forum opnieuw een monsteropkomst heeft. Bij de gemeenteraadsverkiezingen was deze 165 procent. Veel studenten bleken niet bij hun ‘eigen’ bureau te stemmen maar in Forum.

Vanavond weten ook studenten en medewerkers Antoon Kanis, Carina Nieuwenweg, Joa Maouche en Bastiaan Meerburg of ze een plekje op het pluche hebben verdiend.