Wetenschap

Druk bij open huis Plant en Dier (video)

Hoe maak je de plant van morgen? Een chrysant bijvoorbeeld die nog langer op de vaas staat of een paprika die nog lekkerder smaakt? Het talrijke publiek kreeg zondag op de campus een kijkje in de keuken.
Roelof Kleis

Foto’s: Sven Menschel

Chrysanten zijn nou niet moeders mooiste. Maar dat is misschien een kwestie van smaak. In Rusland zijn ze er dol op, zegt plantenveredelaar Geert van Geest. Vanuit ons land worden dan ook vele vrachten chrysanten per jaar die kant op vervoerd. Dat kost tijd. Die tijd, en nog een flink stuk daarna bij de consument, moet de plant er goed uit blijven zien. Daar worden ze op gekweekt. Promovendus Van Geest zoekt uit wat het geheim is van zo’n lange vaasduur.

Van Geest was zondag een van de vele planten- en dierwetenschappers die zondag het publiek lieten zien waar ze mee bezig zijn. Een bonte stoet aan wetenschap. Waarom ziet een bloem eruit zoals-ie eruit ziet? Hoe houden we die verrekte trips uit onze planten? Hoe zorgen we ervoor dat koeien minder methaan in hun boeren verwerken? En wat kan een robot tegenwoordig allemaal in de tuinbouw?

Op al die vragen en veel meer was een antwoord voorradig. Daarbij was bovenal ook aan kinderen gedacht. Met een pokemonspel, teken- en knutselwerk en laagdrempelige uitleg was wetenschap nog nooit zo leuk. Ooit geprobeerd een koe te melken? Bij Zodiac stond een reusachtige opblaaskoe met (water)uier, waar je het op kon nemen tegen een melkrobot. Niemand kwam ook maar in de buurt van de snelheid (2,7 liter/minuut) van de robot.

DNA is saai. En ook nog tamelijk nikszeggend voor de meeste kinderen. Maar het wordt anders als je een stukje dna mag maken van gekleurde snoepjes. En dan is de stap naar een dubbele helix letterlijk in een handomdraai gemaakt. Het zal niet voor het eerst zo zijn gedaan, maar het werkt uitstekend. De open dag was onderdeel van de landelijke Week van de Wetenschap, waar een deel van het Wageningse onderzoek dit jaar bij aanhaakte.

Sfeerimpressie van open dag WUR