Studentenleven

Drie gewelddadige incidenten in één week in Wageningen

In een week tijd zijn er twee gewapende berovingen geweest aan de Haarweg. Ook probeerde een gemaskerde man een vrouwelijke student van haar fiets te trekken in het Binnenveld vlakbij de campus.
Luuk Zegers

© Shutterstock

De incidenten zijn opvallend in het doorgaans rustige Wageningen. Het eerste incident had plaats op zaterdagavond 17 augustus. Een 21-jarige vrouwelijke student werd op de Haarweg beroofd van haar handtas. Daarbij werd gedreigd met een wapen.

De woensdag daarop (21 augustus), kort voor middernacht, fietste een vrouwelijke student (22) naar huis door het Binnenveld. Bij het kruispunt van Dijkgraaf en de Plassteeg (zie kaartje) werd ze aangevallen door een man met een bivakmuts. Ze belandde met haar fiets in de berm, maar wist te ontkomen.

Het incident in het Binnenveld

De student werd op de kruising van Dijkgraaf en de Plassteeg aangevallen (zie rode pin).

Let alsjeblieft op, vooral als je in je eentje in het donker fietst.

studente die werd aangevallen op de Dijkgraaf

Een dag later deelde ze haar ervaring via een vriendin in de Facebookgroep Wageningen Student Plaza, als waarschuwing voor medestudenten. ‘Wageningen is doorgaans een veilige plek, maar we moeten ons allemaal realiseren dat zulke dingen nog steeds kunnen gebeuren,’ staat in de post. ‘Let alsjeblieft op, vooral als je in je eentje in het donker fietst.’

Afgelopen zaterdag (24 augustus) was het wéér raak, en wéér op de Haarweg. Een 22-jarige vrouwelijke student werd aangevallen door drie mannen die uit de bosjes sprongen en dreigden met een wapen. Het lukte de mannen niet om de tas van de student mee te nemen. Ze raakte wel lichtgewond. De Gelderlander schrijft dat de student van de schrik haar fiets half in de sloot achterliet en wegrende.

Iets gezien?

Het is nog niet duidelijk of er een verband is tussen de verschillende zaken. De politie onderzoekt de incidenten. Politiewoordvoerder Marèl van Steenbergen: ‘We vragen of er mensen zijn die iets hebben gezien of meer weten. Ook zijn we benieuwd of er mensen zijn die beschikken over een camera die in de buurt gericht is op de openbare weg. Wij vragen die mensen beelden met ons te delen. Als mensen meer weten, dan horen wij het graag.’

De politie heeft een signalement gedeeld van de drie mannen van de beroving van 24 augustus: – 20-25 jaar oud; – Ze droegen donkere kleding met capuchons, één had een witte opdruk op zijn trui; – Ze spraken Engels met een Nederlands accent; – Ze droegen handschoenen.

Verdachte situatie? Bel de politie

‘We begrijpen dat dergelijke situaties een gevoel van onveiligheid kunnen geven,’ zegt Van Steenbergen, die mensen oproept om alert te zijn en om in verdachte situaties altijd 112 te bellen.