Double-B, de verticale tandem

Tandems bestaan al zolang als de fiets zelf. Twee fietsen achter elkaar. Maar een verticale tandem? Bas Nooren heeft ‘m gebouwd. En hij staat!
Roelof Kleis

Bas Nooren en Bram de Pecker (onder) op de Double-B. © Berber Hania

Met de verticale tandem lost biologiestudent Bas Nooren een belofte in. Exact een jaar geleden fietste hij de campus op met zijn zelfgemaakte hoge bi, een hoge fiets die bestaat uit twee onder een hoek op elkaar gelaste frames van oude fietsen. Toen droomde hij al van zijn volgende creatie: een verticale tandem, waarbij twee fietsers boven elkaar fietsen.

Eerste angst

Hoe dat zou moeten, wist hij toen nog niet. Laat staan of je er op zou kunnen fietsen. En het kan dus. Sterker nog, als je de eerste angst overwint, fietst het ding zelfs best lekker, beweert Nooren. Samen met medestudent Bram de Pecker (bachelor Bionanotechnologie) demonstreert hij vrijdagmiddag op het plein voor Forum de Double-B. De B staat voor Bas en Bram.

Juist door de hoogte is het stabieler. Je kunt langzamer fietsen zonder te vallen

Bas Nooren

Nooren geeft grif toe dat het ‘best spannend’ is om op het ding te zitten. Veel geoefend is er ook nog niet: één keertje om precies te zijn. Hij zit zelf bovenop, als een soort bijrijder. Weliswaar met twee sturen tot zijn beschikking, maar het echte sturen gebeurt door de onderste fietser. Waar die sturen dan voor zijn? ‘Eéntje is om je aan vast te houden’, legt Nooren uit. ‘Met de andere kun je echt sturen, als je alleen op de fiets zit.’

BAs01.jpg

Bang om te vallen, is-ie niet echt. Het lijkt misschien wankel, zo’n hoge fiets, maar het ding is volgens Nooren stabieler dan een gewone fiets. ‘Juist door de hoogte, is het stabieler. Je kunt langzamer fietsen, zonder te vallen, dan op een gewone fiets. Het heeft te maken met momentum. Probeer maar eens een pen rechtop op je vinger te laten balanceren. Dat is best moeilijk. Maar met de lange steel van een bezem gaat het makkelijk. Zo is het ook met deze fiets.’

Lantaarnpaal

Een helm draag Nooren dan ook niet. Vallen doen ze niet. ‘Mijn vader heeft me een helm gegeven, maar die ben ik vergeten mee te nemen. Die zal wel boos zijn als hij dit ziet.’ Het opstappen is het meest kritieke moment. Nooren en De Pecker gebruiken de muur van Forum om op te stijgen. De fiets moet vervolgens even op gang komen. Maar als die fase voorbij is, loopt het ding op rolletjes. Stoppen gebeurt door een lantaarnpaal vast te grijpen.

Nu nog Hart van Nederland halen. Maar dat zal moeilijk worden zonder zielig verhaal erbij

Bas Nooren

De fiets zelf is een combi van zes afzonderlijke fietsen. De duidelijk te herkennen fietsen boven en beneden zijn aan de voor- en achterzijde met elkaar verbonden door twee aan elkaar gelaste frames. Een 3,5 meter lange ketting loopt in een cirkel langs de cranks van de verschillende frames. De boel is in elkaar gezet in J P’s Garage in de Nude, waar Nooren werkt als hij niet studeert.

Ooh’s

De ‘wereldprimeur’ van de Double-B trekt volop de aandacht deze zonnige vrijdagmiddag. Mobieltjes leggen het spektakel vast. Hier en daar klinken ooh’s en aah’s. Nooren heeft eer van zijn werk. ‘Nu nog Hart van Nederland halen’, lacht hij. ‘Maar dat zal moeilijk worden, zonder zielig verhaal erbij.’ Intussen prakkiseert hij alweer over een volgende project. Iets met drie personen misschien?

Bekijk het filmpje!