Organisatie - 29 maart 2017

Docenten: aangepast rooster heeft haken en ogen

tekst:
Linda van der Nat
1

Docenten zijn redelijk positief over het voorstel van de raad van bestuur om de collegetijden aan te passen. Er liggen wel problemen op de loer, blijkt uit een rondgang langs een aantal WUR-docenten.

Foto: Niels van Mosselvelde

Carlijn Wentink, docent bij Gezondheid en Maatschappij, is blij dat de avondcolleges van de baan zijn, al noemt ze doorgaan tot 19.00 ’s avonds nog steeds ‘onwenselijk.’ Maar, erkent ze, elk nieuw systeem kent zijn uitdagingen. 'Als we een oplossing voor roosterproblemen moeten vinden zullen we ook met zijn allen pragmatisch moeten kijken wat er kan. Ik vind dit dan niet de slechtste optie.'

Docent Hydrogeologie en Teacher of the Year 2016 Roel Dijksma vindt het voorstel van de raad van bestuur een ‘interessant idee, maar het kent nog wat haken en ogen’. 'Het is goed om te verkennen wat de mogelijkheden zijn om de grote studentenaantallen op te vangen. Avondcolleges, schemercolleges, meer gebouwen neerzetten, het heeft allemaal voor- en nadelen.'

Korte pauze
De docenten maken zich vooral druk over het inkorten van de pauze tijdens het college; die gaat terug van vijftien naar tien minuten. Dijksma: ‘Ik heb nu een meute van zo’n tachtig studenten voor de neus. Koffie pakken is krap in die tijd, maar even ontspannen en de billen laten doorbloeden is nauwelijks nog mogelijk. Ik geef het je te doen op die houten stoelen.’

‘Ik vind de kortere pauzes vooral een probleem omdat het vaak ook een moment is waarop studenten even een vraag kunnen komen stellen’ aldus Wentink. ‘Die informele contactmomenten zijn heel belangrijk.’ Ook voor universitair hoofddocent en Teacher of the Year 2017 genomineerde Henry van den Brand zijn de pauzes belangrijk voor de interactie met studenten. ‘Ik gebruik ze om te spiegelen met studenten of de lesstof geland is. Tijdens de pauzes krijg ik prima feedback en ben ik ook voor studenten aan te spreken over allerlei zaken.’

Lunchbijeenkomsten
Wentink en Van den Brand zien daarnaast een agenda-technische uitdaging bij kortere lunchpauzes, zowel voor docenten als bij studenten. Wentink: ‘Voor overleg waarbij veel verschillende docenten aanwezig moeten zijn gebruiken we nu vaak de lunchpauze omdat dan niemand onderwijs hoeft te geven. Als de lunchpauze wordt teruggebracht naar 30 minuten is dat niet meer mogelijk.’ Van den Brand: ‘In bijvoorbeeld Impulse zijn voor studenten regelmatig interessante lunchbijeenkomsten. Daar moet ruimte voor zijn. Ook voor commissies en besturen is de middagpauze erg nuttig en belangrijk. Dus om die nu korter te maken, daar heb ik wel vraagtekens bij.’

Dat de colleges van 45 naar 40 minuten ingekort worden baart de docenten minder zorgen. ‘Mijn colleges zijn geen afgepaste brokjes van 45 minuten’, zegt Dijksma. ‘Ik heb er meerdere pauzemomenten in zitten die ik met een blik op de klok kan activeren. Dat zou ik dus ook met moten van 40 minuten kunnen.’ Volgens Wentink zijn colleges van twee keer 45 minuten ‘ook maar een afspraak’.

Wel hopen ze dat de universiteit ruimte biedt om onbehandelde lesstof later in te halen. Dijksma: ‘Al die blokjes van vijf minuten inleveren betekent dat ik een deel van de lesstof zou moeten weggooien. Je levert dus inhoud in en dat kan niet de bedoeling zijn.’ Wentink: ‘Misschien dat je over een geheel vak twee of drie hoorcolleges meer in kunt plannen om toch alles te kunnen behandelen.’

Re:acties 1

  • Tinka Murk

    Wanneer een deel van de te behandelen stof via online-werkvormen wordt aangeboden (zoals ook bij MOOCs gebeurt) kunnen we makkelijk zo'n 25% van de hoorcollegetijd terugwinnen. Dan kun je kortere colleges geven of minder.
    Ook kunnen de ruimtes nog steeds efficiënter worden geroosterd, want er zijn nog steeds vaak ongebruikte ruimtes. Het vraagt wel discipline van docenten om door te geven dat uren die ingeroosterd waren toch niet gebruikt gaan worden.

    Reageer

Re:ageer