Dijsselbloem: 15 miljoen extra voor groen onderwijs

Minister Dijsselbloem van Financien stemde gisteren in met de wens van VVD en D66 om extra geld uit te geven aan het groen onderwijs. De Tweede Kamer besprak op 25 september tijdens de Financiële Beschouwingen de bezuinigingen op Wageningen Universiteit, de agrarische hogescholen en het groene mbo.
Albert Sikkema

Volgens Dijsselbloem bedraagt het knelpunt voor het groen onderwijs 15 miljoen euro voor komend jaar. Dat bedrag moet worden verschoven van het onderwijsministerie naar het ministerie van Economische Zaken, waar het groen onderwijs onder valt. Voor de daaropvolgende jaren moet een structurele oplossing worden gevonden, aldus de minister. Minister Kamp van EZ moet die oplossing gaan bieden voor het overleg van de Tweede Kamer over de begroting van EZ. Die staat voor eind oktober gepland.

Eerder hadden de Kamerfracties van VVD en D66 een bedrag van 10 miljoen aangegeven om de korting op groen onderwijs weg te poetsen, maar Dijsselbloem kwam uit op 15 miljoen. Van die 15 miljoen extra voor het groen onderwijs gaat volgend jaar vermoedelijk zo’n 9 miljoen naar Wageningen Universiteit, om de groei van het aantal studenten te compenseren. Dijsselbloem was verheugd over het succes van de universiteit – ‘daar klopt mijn hart harder van’ – want hij studeerde er zelf.