Organisatie
Onderwijs

‘Digitalisering is geen doel op zich’

Ongeveer vijftien docenten sloten gistermiddag aan voor het eerste Teachers Lounge Café. De docenten discussieerden in een informele setting met elkaar over digitalisering in het onderwijs.
Linda van der Nat

© Spread the WURd

Door de groeiende studentenaantallen wordt het gebruik van digitale middelen, zoals e-learning modules en video clips, steeds belangrijker in het Wageningse onderwijs. Met de hand nakijken van tentamens, intensief persoonlijk contact, het wordt allemaal steeds lastiger, merken de aanwezige docenten, vakcoördinatoren en onderwijsexperts.

De discussie begon met een uitleg van Julia Diederen, werkzaam bij Laboratory Food Chemistry. Zeventien jaar geleden ontwikkelde ze in het kader van haar PhD-onderzoek al digitale onderwijsmiddelen. ‘Digitaal onderwijs heeft vele voordelen’, zegt Diederen. ‘Het is flexibel, herbruikbaar, altijd beschikbaar consistent en biedt de studenten controle over waar en wanneer zij leren.’

Prikkelend

Volgens Diederen is e-learning noodzakelijk. ‘Studenten verwachten het, zeker de studenten van de toekomst. Kinderen op de basisschool groeien op met zoveel digitale middelen.’ Het blijkt een prikkelende stelling. Veel aanwezigen vrezen dat digitalisering wordt gebruikt als doel op zich. ‘De vraag moet zijn, wat zijn de mogelijkheden van digitale leermiddelen en wanneer kunnen we ze inzetten’, vond een van de aanwezige docenten. ‘Bij elke cursus moeten we ons afvragen wat de voordelen en nadelen zijn van digitalisering.’

Niet al het onderwijs is even geschikt om digitale middelen in te zetten. Zo maakt Diederen dankbaar gebruik van Labbuddy om haar labwerk efficiënter en effectiever te maken. ‘Als wij deze tools niet hadden gehad, had ik mijn 230 studenten nooit les kunnen geven. En ik ben ervan overtuigd dat mijn vak erdoor verbeterd is.’ Maar bij het nakijken en nabespreken van labverslagen is persoonlijk contact onontbeerlijk.

Kritische houding

Kunnen we als docenten niet een lijst maken van onderwijsactiviteiten die in onze ogen niet gedigitaliseerd kunnen worden, oppert een van de docenten. ‘Dingen als thesis rings, zien hoe studenten feedback ontvangen, dat kan niet digitaal.’ Ook de hogere cognitieve vaardigheden, zoals analyseren, een kritische houding aannemen, zelfreflectie, die in de master aangescherpt worden, zijn volgens de docenten niet digitaal te maken. Diederen noemt het tacit knowledge. ‘En willen we dat wel’, vraagt een van de docenten. ‘Ik vind mijn baan als docent leuk juist vanwege het persoonlijke contact. Dat je kunt zien hoe je studenten zijn gegroeid. Als dat wordt gedigitaliseerd, dan is mijn plezier ook weg. ‘

Een verslag van het eerste Teachers’ Lounge Café zal aangeboden worden aan Arnold Bregt, onderwijsdirecteur. De docenten willen graag ondersteuning vanuit de universiteit bij de inzet van digitale middelen. ‘Als digitalisering een speerpunt is voor de universiteit, moeten we zorgen dat iedere docent weet wat er allemaal mogelijk is. En ruimte bieden voor docenten om ermee aan de slag te gaan.’

Lees meer:

Leave a Reply


Je moet inloggen om een comment te plaatsen.