Student - 31 januari 2008

Diermanager begint zorgboerderij

Liefde en ondernemerszin hebben tot opmerkelijke afstudeerprojecten geleid bij Diermanagement in Leeuwarden. Marlou Meeren sloot onlangs haar studie af met een ondernemingsplan voor een zorgboerderij op het melkveebedrijf van haar vriend. Jarno Beijk en Josine de Jongh, al vanaf hun eerste jaar op Van Hall Larenstein een koppel, beginnen naar aanleiding van hun eindopdracht een educatiebureau.

Marlou Meeren
Marlou Meeren

Foto: privéfoto

‘Ik stond met de zorgboerderij op en ging er mee naar bed’, vertelt Marlou over het ondernemingsplan van tweehonderd bladzijden waar ze twee jaar aan heeft gewerkt. ‘Normaal doe je een afstudeerproject met z’n tweeën, maar vanwege de bijzondere situatie stond ik er alleen voor.’ Marlou woont namelijk samen met haar vriend Eelco die zijn opleiding Dierveehouderij moest onderbreken om na de dood van zijn vader de ouderlijke boerderij over te nemen. ‘Samen op de boerderij was altijd al de bedoeling, alleen zijn we wat jonger volwassen geworden dan we wilden.’
Haar achtergrond in diermanagement wordt in de zorgsector eerder als een voordeel gezien dan als bezwaar, heeft Marlou bij haar voorbereiding gemerkt. ‘Mijn toekomstige cliënten, met of zonder verstandelijke beperking, hebben vooral structuur nodig. Op een productiebedrijf kunnen ze de handen uit de mouwen steken. De zorgboerderij neemt de jongveetaken van de veehouder over en verder doen we onderhoudskarweitjes, snoeiwerk en de verzorging van de overige dieren.’
De interactie tussen mens en dier ziet de jonge ondernemer als de uitdaging voor haar bedrijfje, dat dagopvang biedt aan drie tot vier personen. ‘Daar valt als diermanager wel wat aan toe te voegen. Het welzijn van dieren staat niet altijd voorop bij zorgboerderijen, het wil nog wel eens voorkomen dat een cavia wordt doodgeknuffeld.’
Jarno Beijk en Josine de Jongh werden door kinderen op het idee gebracht om groene gastlessen te gaan verzorgen op basisscholen. Die stelden vragen als: hebben vlinders oren en hoe oud wordt een kakkerlak? ‘Vanaf het derde jaar hebben we daarom onze stages doelbewust gericht op het basisonderwijs en zijn we didactisch materiaal gaan ontwikkelen’, vertelt Jarno. Uit eigen marketingonderzoek weten de twee intussen dat ruim drieduizend scholen wel iets zien in hun groene onderwijs.
In de huidige praktijk schieten lessen over dier, natuur en milieu er vaak bij in, meent Jarno, of het blijft bij een enkele gastles van een vrijwilliger van een natuurvereniging. ‘Niets ten nadele van hun goede bedoelingen, maar wij denken met onze specialistische kennis maatwerk te kunnen leveren. Of het nu om plattelands- of moslimscholen gaat.’

Re:ageer