Wetenschap
Gezondheid

Diabeet loopt meer risico na hartinfarct

Na een eerste hartinfarct lopen diabetici meer risico op hart- en vaatziekten dan reguliere patiënten, terwijl zij hetzelfde worden behandeld.

Een nog intensievere aanpak, met aandacht voor voeding en levensstijl, kan daarom voor gezondheidswinst zorgen. Wageningse epidemiologen laten dit zien met een heranalyse van eerder verzamelde data. Hun studie verscheen 31 oktober in de British Medical Journal Open. Hartinfarct-patiënten met diabetes steken op tal van risicofactoren negatief af tegen de reguliere overlevers van een hartaanval. Zo lijden ze gemiddeld anderhalf tot twee maal zo vaak aan obesitas. Bovendien zijn hun bloeddruk hoger en gehaltes van ‘goed’ HDL-cholesterol significant lager. Dit ondanks het feit dat zij even vaak medicijnen voorgeschreven krijgen als reguliere patiënten. ‘Het is complexer om patiënten te behandelen met meerdere kwalen,’ zegt Sabita Soedamah-Muthu, universitair docent bij Humane voeding, ‘het gaat hier om ouderen, na een hartinfarct én met diabetes.’ Deze groep kan dus effectiever worden behandeld, denken de onderzoekers. Zo is er relatief weinig aandacht voor voeding en leefstijladvies. Bovendien vergroot diabetes an sich al het risico op hart- en vaatziekte, met een factor twee tot vier. In de richtlijnen staat daarom dat zij meer medicatie moeten slikken dan reguliere patiënten. Soedamah-Muthu analyseerde de gegevens van liefst 4837 overlevers van een hartaanval, waarvan er 1014 lijden aan diabetes. Zij namen eerder deel aan de grootschalige Alpha Omega Trial, opgezet door Daan Kromhout, hoogleraar Volksgezondheidsonderzoek. Dit onderzoek bewees in 2010 dat het eten van omega-3-vetzuren niet helpt verdere hart- en vaatziekten te voorkomen. Wel bleek de subgroep van diabeten profijt te hebben. ‘We denken nu dat we in de algemene groep niets vonden omdat hartpatiënten al zo goed worden behandeld,’ zegt Soedamah-Muthu, ‘diabeten merken waarschijnlijk meer effect van omega-3-vetzuren omdat hun behandeling minder goed gaat.’ Het aantal mensen met type twee diabetes groeit wereldwijd snel, in het kielzog van de toename in obesitas. De aandoening valt in de praktijk wel terug te draaien. ‘Er zijn tig trials die laten zien dat je het aantal diabetesgevallen met 50 procent kunt reduceren door bewegen en beter eten,’ zegt Soedamah-Muthu, ‘Wij blijven er op hameren dat preventie belangrijk is. Voeding en leefstijl worden nog vaak vergeten.’ De Alpha Omega Trial werd gefinancierd door de Nederlandse Hartstichting, het Amerikaanse National Institute of Health en Unilever.