Depot bang voor barbecueënde student

Beeldengalerij Het Depot op De Dreijen is tegen de ontwikkeling van de Tropische Kas tot studentenwoningen. Ze vreest overlast van barbecueënde studenten in het Arboretum.
Roelof Kleis

Dat schrijft voorzitter Loek Dijkman van Het Depot aan de Wageningse gemeenteraad. De raad bespreekt maandag de plannen die projectontwikkelaar Van den Brink uit Ermelo heeft met de kas. De ontwikkelaar wil tachtig appartementen realiseren in en rondom de voormalige kas voor tropische planten. In het Herbarium Vadense naast de kas komen 41 tijdelijke eenheden voor studenten. Tijdelijk wil zeggen: tien jaar.

De plannen leggen volgens Dijkman een veel te grote druk op de leefomgeving van het gebied. Hij vreest bovendien overlast van de studenten in het Arboretum. Dijkman kocht het Arboretum vorig jaar van Wageningen UR en knapte het helemaal op. De tuin maakt nu onderdeel uit van Het Depot en is overdag vrij toegankelijk. ’s Avonds gaan de hekken dicht. Dijkman vindt het ontwerp ook niks. Het laat volgens hem weinig heel van de kas.

De kas, eigen dom van Wageningen UR, stond tot begin dit jaar op de nominatie om gesloopt te worden. Van den Brink ziet kans om het gebouw te redden, mits hij er studentenwoningen bij kan bouwen. Het plan voorziet in tachtig appartementen. De nieuwbouw loopt min of meer dwars door de glazen kas heen. Twintig appartementen worden gebouwd in de kas, de rest in twee aanpalende gebouwen. De delen zijn met loopbruggen met elkaar verbonden.

Het plan van Van den Brink is financieel haalbaar dankzij een provinciale subsidie van een kwart miljoen euro. Het totale project kost zo’n vijf miljoen. Een voorwaarde van de provincie is dat de kas op de gemeentelijke monumentenlijst komt. Burgemeester en wethouders van Wageningen en eigenaar Wageningen UR staan achter de plannen. De politiek spreekt zich maandagavond voor het eerst uit.

Intussen hebben B&W een vergunning afgegeven om het naastgelegen Herbarium te verbouwen voor tijdelijke studentenhuisvesting. In dit gebouw komen 41 wooneenheden voor studenten. Het is de bedoeling dat de verbouwing dit najaar start. Ook dit is een initiatief van Van den Brink.