De wereld rond in 30 dagen

Wageningers fietsen, of ze nou hier zijn of elders in de wereld. WUR on Wheels brengt die onderlinge verbondenheid een maand lang in beeld.
Roelof Kleis

Doel van het project, dat zaterdag tijdens het 100-jaar-WURfeest van start ging, is om met zijn allen virtueel de wereld rond te fietsen. Dat wil zeggen: de reële fietskilometers van een maand omspannen bij elkaar opgeteld de wereld. Wie wil sponsort en passant ook het Wageningen Borlaug Youth Institute. Maar verplicht is het niet, legt Caroline Berkhof van 100-jaar-WUR uit.

Wereldkaart

Doel van de actie is, zegt Berkhof, de WUR-mensen in de etalage te zetten. De fiets is daarbij het middel. ‘Fietsen is de grootste gemene deler van studenten, medewerkers en alumni’. Studenten fietsen. Internationale studenten hebben hier vaak leren fietsen. En alumni overal in de wereld blijven fietsen.’ Dat laatste blijkt uit de wereldkaart op de speciale site die is gemaakt. ‘Met uitzondering van Antarctica zijn er in alle delen van de wereld al deelnemers.’

Neem alumnus en meteoroloog Willem van der Pas die al sinds februari bezig is de zijderoute te fietsen. In de periode van WUR on Wheels (15 september tot 15 oktober) fietst hij ongeveer 2000 kilometer door China. Net afgestudeerd Plantenwetenschapper Niels van der Pijl fietst een paar etappes in Indonesië. Maar het mag ook dichterbij. Berkhof zelf draagt bij met haar woon-werkritjes op de fiets van Arnhem naar de campus.

Stuurbordje

Meedoen kan eenvoudig door je in te schrijven op de website en het aantal te verwachten kilometers op te geven. ‘Maar we controleren het niet hoor’, zegt Berkhof. ‘Het is geen wedstrijd. We vragen verder of je kort iets over je werk kunt vertellen en waar je fietst.’ Deelnemers krijgen een ‘startnummer’ in de vorm van een bordje dat ze aan de fiets kunnen hangen en een kunststof rugzakje. De beste selfie (gedeeld via social media met de hashtag WURonWheels) met die attributen komt in aanmerking voor een WUR-hoodie.

We denken nu aan minstens drie keer de wereld rond

Caroline Berkhof

De teller staat op dit moment (na een dag) op 215 deelnemers. Die hebben samen al genoeg kilometers opgegeven om een keer de wereld rond te gaan. Berkhof legt de lat daarom hoger. ‘We denken nu aan drie keer de wereld rond.’ Volgende week dinsdag vindt ’s avonds (17.30-22.30 uur) speciaal voor WUR on Wheels in sporthal De Bongerd een spinningmarathon plaats. Die kilometers tellen ook mee.

Deelname aan de spinningmarthon kost (minimaal) 5 euro, geld dat naar het onlangs opgerichte Borlaug Youth Institute gaat. Dit instituut spoort scholieren aan na te denken over de wereldwijde problematiek rond klimaat en milieu.