Het echte werk

‘De wereld hoeft niet groter te zijn dan Hongkong’

Wie? Savanne Holster, MSc BiotechnologyWat? Zes maanden stage bij de Chinese University of HongkongWaar? Hong Kong

‘De Chinese University of Hong Kong doet samen met Wageningen University een project over dyslexie. Ik liep stage bij de groep de functionaliteit onderzoekt van het gen dat dyslexie veroorzaakt. Tijdens mijn bachelor heb ik al eens meegewerkt aan dit project, dus ik vond het erg leuk dat ik nu de kans kreeg om naar Hong Kong te gaan. Ik was redelijk onvoorbereid vertrokken, met als gevolg dat na aankomst al snel een cultuurshock te verwerken kreeg . Het lab was veel kleiner, dan besef je opeens wel hoe luxe alles in Wageningen is. Ook was de omgang met mijn Chinese medestudenten en mijn supervisor af en toe erg lastig. Je komt toch binnen als Nederlander, lekker uitbundig en spontaan, maar dat wordt daar totaal niet gewaardeerd. Als student ben je de laagste in rang en er wordt van je verwacht dat je je timide en volgzaam opstelt. Ook hadden ze een heel ander werkritme dan ik. Ze kwamen om een uur of tien ’s ochtends binnen, maar werkten dan wel tot tien, elf uur ’s avonds door. Na twee maanden had ik dat gelukkig allemaal wel door, toen ging het beter.Hongkong is echt een superleuke stad. Het is erg westers maar je ziet er ook nog de Chinese tradities terug. Echt, de wereld zou niet groter hoeven zijn dan Hong Kong. Vanaf mijn huis zat je binnen een uur je in de bergen waar je kunt hiken, of aan het strand. En de andere kant op zit je met een uur in hartje centrum waar je natuurlijk alles kunt doen. In het begin krijg je enorm veel energie van de drukte en de mensenmassa’s, maar na een tijdje wordt het te uitputtend. Een vriendin sprak laatst over het hectische leven hier in Nederland, nou, ik vind het hier alleen maar heerlijk rustig.