Studentenleven

De wereld helen met paddenstoelen

Paddenstoelenkwekerij Mycocycling van Sander Reimink en Tom Bewernick is een ideële start-up. De jonge Wageningse alumni willen er weliswaar hun brood mee verdienen, maar willen bovenal laten zien dat ondernemen met respect voor de aarde mogelijk is.

Foto’s: Sven Menschel

De Wageningse oud-studenten Sander Reimink en Tom Bewernick hebben een missie: de wereld verbeteren met hun eigen paddenstoelenkwekerij. Reimink: ‘Wij willen laten zien dat een commerciële onderneming niet per se slecht voor de wereld hoeft te zijn. Ons bedrijf Mycocycling moet juist een helende of herstellende functie hebben voor de aarde.’

Reimink raakte geïnteresseerd in eetbare paddenstoelen tijdens zijn studie Biologie aan Wageningen University. Vooral het vak Magical mushrooms, slayers and sex: how moulds mould society wekte zijn fascinatie voor mycologie. Hij kreeg een kit om zelf thuis eetbare paddenstoelen te kweken en maakte daar eerst zijn hobby en nu zijn vak van.

Reimink vindt de rol die schimmels hebben in de natuur fascinerend. ‘Het zijn de opruimers, ze maken de wereld weer gezond. Ze zijn de verbindende schakel tussen afval en nieuw leven. Dat zie ik ook voor me met ons bedrijf.’ Ze laten de paddenstoelen groeien op een substraat van koffieprut uit lokale horecagelegenheden, graanresten uit lokale brouwerijen en zaagsel van een lokale houtzagerij. De paddenstoelen maken daar compost van dat de jonge ondernemers als bijproduct willen verkopen aan boeren in de omgeving. Reimink: ‘Daarin zit het helende aspect van ons bedrijf. We hergebruiken alles en we geven ook weer iets terug aan de natuur.’

Microkrediet

De Duitse Tom Bewernick, die eerder dit jaar zijn master Geo-Information Science behaalde, kwam in aanraking met paddenstoelen via zijn ex-vriendin in Wageningen. Zij is een fervent paddenstoelenzoeker en kok. Zelf was Bewernick in die periode depressief en tijdens een wandeling in het bos realiseerde hij zich dat zijn toenmalige baan als onderzoeker hem niet blij maakte. In het bos kwam hij tot de conclusie dat hij zijn leven om moest gooien en boer moest worden. Hij ontmoette Reimink en sindsdien kweken de twee paddenstoelen op Droevendaal en werken ze aan hun plan om een serieus bedrijf op te richten.

Dat plan kwam in een stroomversnelling toen ze toestemming kregen van zorgboerderij De Hoge Born aan de Bornsesteeg om daar paddenstoelen te kweken. Kort daarna kregen ze van StartLife, een organisatie die beginnende agrofoodbedrijven ondersteunt, een microkrediet van 8.000 euro, waardoor ze ook de financiële middelen hadden om hun bedrijf te beginnen. In juni gingen ze naar de Kamer van Koophandel om zich te laten registreren en inmiddels delen ze in het pand van StartHub Wageningen een kantoor met een andere jonge onderneming. Reimink: ‘Toen we hoorden dat we in aanmerking kwamen voor een microkrediet kregen we echt het gevoel van: oh crap, we gaan onze ideeën echt uitvoeren!’

Paddenstoelenabonnement

Om in aanmerking te komen voor het krediet en het kantoor bij StartHub moesten de twee alumni een businessplan schrijven. Daarin staat dat ze hun paddenstoelen via abonnementen willen verkopen aan huishoudens in en rond Wageningen. Klanten kunnen wekelijks of eens per twee weken paddenstoelen uit het assortiment thuisbezorgd krijgen of ophalen bij een lokaal afhaalpunt. Met veertig huishoudens zou het bedrijf break-even draaien. ‘We hebben een rondgang gedaan op Droevendaal en daar was iedereen enthousiast en geïnteresseerd in een abonnement. Ik denk dat we die veertig huishoudens redelijk snel vinden’, vertelt Reimink.

Het tweetal kijkt ook naar andere afzetmarkten. Zo zouden restaurants en winkels in de regio interesse hebben in hun producten. Ook zijn ze in gesprek met biologische voedselproducenten die groentepakketten verkopen. In de winter groeien er minder groenten en de jonge ondernemers denken dat hun paddenstoelen – die ze het hele jaar door kunnen leveren – dan een goede aanvulling kunnen zijn. Via de groentepakketten denken ze in de toekomst honderden huishoudens te kunnen bereiken in Wageningen en omgeving. Daarnaast gaan ze ook workshops geven over paddenstoelen.

Oesterzwammen

Reimink en Bewernick gaan hun paddenstoelen kweken in witte containers met ingebouwde airconditioning. Drie stuks staan er al op het terrein van De Hoge Born. De huur van 50 euro per maand voor de grond mogen ze in paddenstoelen betalen, omgerekend zo’n 8 tot 10 kilo. Om een optimale omgeving voor de paddenstoelen te creëren in de containers moeten de temperatuur, luchtvochtigheid en het CO2-niveau gereguleerd worden. Het monitoringsysteem hiervoor hebben de oud-studenten zelf ontworpen en ingebouwd.

Reimink en Bewernick beginnen met het kweken van oesterzwammen. Die zijn relatief gemakkelijk en goedkoop te produceren. Ondertussen willen ze de kinderziektes uit hun systemen halen. Als dat gelukt is, willen ze ook pruikzwam, shiitake en koningsoesterzwam toevoegen aan het assortiment.

Het hele productieproces, de bedrijfsvoering en de verkoop willen de alumni zo duurzaam mogelijk maken. Conventionele paddenstoelenkwekerijen produceren volgens hen veel plastic afval en steriliseren het substraat waarop de paddenstoelen groeien. De mannen van Mycocycling gebruiken een non-steriele techniek waardoor ze energiezuiniger produceren. Ze laten de zwammen bovendien groeien in plastic emmers die ze hebben opgehaald bij snackbars in de omgeving.

De alumni hopen dat andere ondernemers dit ideële voorbeeld volgen en dat daarmee uiteindelijk de hele economie verandert. Op die manier, zo denken ze, kunnen we stukje bij beetje de wereld helen.