Studentenleven

De vrouw die comedy naar Wageningen bracht (video)

Ze is nog maar 25 jaar. Toch runt Emma Holmes al haar eigen bedrijf: Wageningen Comedy Club. De oud-studente van hogeschool Van Hall Larenstein treedt geregeld op als stand-upcomedian en organiseert ook storytellingshows.
Konstantina Togka

‘Komedie is een krachtig middel om boodschappen over te brengen en mensen te vormen’. © Sven Menschel

Holmes komt oorspronkelijk uit Engeland maar woonde vanaf haar elfde in Frankrijk. Ze kwam naar Wageningen voor een bachelor Food Technology, die ze in 2015 afmaakte. Terwijl ze nog aan haar bachelorscriptie werkte, viel het haar op dat het aanbod betaalbaar alternatief amusement in Wageningen mager was. ‘Waar is het punktheater, de poëzie, de komedie?’, vroeg ze zich af, terwijl het idee om zelf op te treden als stand-upcomedian langzaam opborrelde.

In een studentenkamer

Voor het idee van de Comedy Club ontstond, ontving Holmes een uitnodiging van een komiek om voor het eerst in haar leven op te treden in Wageningen. Haar eerste ervaring in de stand-upcomedy beschrijft ze als ‘angstaanjagend’. Maar dat hield haar niet tegen om door te gaan. Ze plaatste ze een bericht op Facebook waarin ze studenten vroeg of ze zin zouden hebben om naar stand-upcomedy te kijken of om zelf op te treden. De respons was bemoedigend en daarom organiseerde ze haar eerste serie workshops.

Mijn eerste ervaring in stand-up was angstaanjagend

Emma Holmes

In maart 2015 vond die plaats in een studentenkamer. Drie mensen zonder ervaring in komedie probeerden daar samen uit te vogelen waar ze moesten beginnen. Slechts een paar maanden later, in oktober 2015, organiseerde de Wageningen Comedy Club de eerste stand-up comedy night. Emma en haar team verwelkomden veel meer bezoekers – vooral studenten – dan ze hadden verwacht. Noodgedwongen moesten ze vijftig mensen meer in de ruimte proppen dan er officieel in pasten. Sindsdien is er minstens één show per maand en zijn de meeste shows uitverkocht, met meer dan honderd toeschouwers.

(tekst gaat verder onder de video)

Emma Holmes about being funny

Het idee om ook storytellingshows te organiseren kwam in 2017, nadat Holmes een storytellingevenement in Amsterdam bezocht. Onlangs heeft ze ook de handen ineengeslagen met Jessica Duncan, docent van het jaar 2017. Samen organiseren ze speciale storytellingavonden over diversiteit en integratie, waarmee ze willen bijdragen aan de empowerment van sociale minderheden.

Improvisatieshows

Tegenwoordig organiseert Holmes naast de komedie- en storytellingshows, ook nog improvisatietheater. De performers zijn niet alleen deelnemers van haar workshops, maar ook professionele comedians uit binnen- en buitenland. Ze organiseert ook bedrijfsworkshops voor teambuilding, presentatievaardigheden en empowerment, en runt een theaterbedrijf van performers. Haar onderneming reikt tot buiten Wageningen.

Hoewel Holmes zegt dat voor jezelf werken moeilijk is, houdt ze van haar werk en heeft ze al wat plannen voor de toekomst van haar bedrijf. Ze wil in Wageningen blijven. ‘Hier vind je altijd steun als je iets nieuws wilt uitproberen’.

Hoewel Holmes het inmiddels al heel vaak heeft gedaan, is ze nog steeds nerveus voor ze optreedt. Maar komedie heeft haar leven veranderd, zegt ze. Ze is tevredener, meer in balans en zelfverzekerder. Optreden is bovendien ‘een uitlaatklep voor haar hyperactieve zelf’. ‘Komedie is een krachtig middel om boodschappen over te brengen en mensen te vormen. Ik denk dat dat iets is wat ik de komende jaren meer zou willen ontdekken.’

Geïnteresseerd om mee te doen met één van de wekelijkse workshops? Ga naar Holmes’ Facebookpagina