Het echte werk
Studentenleven

‘De sterke hiërarchie verbaasde me’

Wie? Marie Wesselink, masterstudent Earth and environmentWat? Onderzoek naar bodem-plantrelaties op bananenplantagesWaar? Guapiles, Costa Rica

‘Mijn thesisonderzoek had te maken met food traceability. Het uiteindelijke doel is om aan de hand van chemische eigenschappen van de plant te kunnen zeggen waar die vandaan komt. Ik heb monsters van de bodem en de planten genomen, geanalyseerd en met elkaar vergeleken. Ik kan concluderen dat planten uit verschillende bodemgebieden significant van elkaar verschillen.

Wat me opviel in Guapiles is dat er duidelijk sociale rangen waren. Het onderzoek waarin ik meedraaide, werd geleid door een PhD’er die allemaal mensen onder zich had die het echte werk deden. Het verbaasde me hoe sterk de hiërarchie was, ook in het sociale leven. En mijn plek daarin verbaasde me ook. Als blanke vrouw sta je zo’n beetje overal boven en doen de mannen alles voor je. Zo mocht ik altijd voorin de auto en had ik meteen twee paraplu’s boven mijn hoofd als het regende. Dit was eerst wel grappig, maar werd later vervelend. Ik heb echt af moeten dwingen dat ik zelf ook monsters mocht nemen.

Wat me tegenviel was dat iedereen alleen maar Spaans sprak. Ik was daarvoor gewaarschuwd, maar dacht dat het met Engels zou lukken. Nou, niet dus. In het begin was dat wel eenzaam, want ik kon geen sociale gesprekken voeren. Toen ik een dag in het lab stond met iemand die Engels sprak, kon ik mijn hart ophalen. Ik heb nooit geweten hoe fijn het is om een hele dag over niks te kunnen praten.

Gelukkig pakte ik het Spaans snel op en heb ik contacten kunnen leggen. Ik werd vaak door collega’s uitgenodigd voor etentjes en heb daardoor echt de cultuur meegekregen. Ik ben heel blij dat ik alleen ben gegaan. Van tevoren werd ik daar om uitgelachen, maar anders had ik die contacten niet gelegd. Ik zou het ook zo weer doen, alleen dan wel met taalcursus.’