Politiek

De nieuwe rector – kandidaten top-6

Wageningen UR zoekt een opvolger voor rector magnificus Martin Kropff. Wie moet het worden? Resource zet de kanshebbers op een rij. De voorlopige top-6.
Albert Sikkema

Resource zet de kanshebbers op een rij. De voorlopige top-6:

1) Johan van Arendonk

Hoogleraar Fokkerij en Genetica en als Dean van de universiteit opperhoofd van de Wageningse onderzoekscholen. Heeft een sterke onderzoeksgroep opgezet met fokkerij-onderzoekers van universiteit en DLO. Heeft groot netwerk in de landbouw. Werkt buiten Wageningen nauw samen met fokkerij-organisaties in onderzoeksprogramma’s als Breed4Food en heeft een goede verstandhouding met de PhD Council.

2) Raoul Bino

Buitengewoon hoogleraar Metabolomics en directeur van een kenniseenheid. Eerst van de Plant Sciences Group, daarna – na een kort uitstapje naar Delft – van de Agrotechnology and Food Sciences Group (AFSG). Bescheiden stille kracht die goed raad weet met lastige dossiers en draagvlak creëert bij hoogleraren. Ruime bestuurlijke ervaring, heeft kennis van veel Wageningse wetenschapsgebieden.

3) Arthur Mol

Hoogleraar Milieubeleid, een van de betere leerstoelgroepen in de Leeuwenborch. Was tot vorig jaar directeur van de Wageningen School of Social Sciences, de onderzoekschool van de sociale wetenschappen. En maakte deel uit van enkele onderwijscommissies van de universiteit. Lokale favoriet in de Leeuwenborch, heeft een sterk netwerk in China.

4) Ruud Huirne

Buitengewoon hoogleraar Coöperatief ondernemerschap. Sinds 2012 directeur Food&Agri van de Rabobank, daarvoor jarenlang directeur van de Social Sciences Group van Wageningen UR. Ervaren bestuurder, groot netwerk in de landbouw. De hamvraag: wil hij terug naar zijn Alma Mater?

5) Louise Vet

Buitengewoon hoogleraar Evolutionaire Ecologie en directeur van het Nederlands Instituut voor Ecologie (NIOO). Wetenschapper en bestuurder, maar vooral bevlogen pleitbezorger van cradle-to-cradle en andere vormen van duurzame ontwikkeling. De beste vrouwelijke kandidaat, maar kan het college van bestuur twee Louise’s aan?

6) Tiny van Boekel

Hoogleraar Productontwerpen en Kwaliteitskunde en directeur van het Onderwijsinstituut van de universiteit (OWI). Schijnt geen belangstelling te hebben, maar is natuurlijk kandidaat, alleen al omdat hij heel goed weet wat er speelt in het Wageningse onderwijs. En juist op onderwijsgebied staat er veel op stapel, zal blijken uit het nieuwe strategisch plan.

De spelregels.

Wie is de beste kandidaat en wie zien we over het hoofd? Draag zelf een kandidaat aan, bij voorkeur met een korte motivatie.