Wetenschap

De nieuwe Erwin is geboren

De nieuwe Erwin Kroll is zijn carrière vandaag begonnen in Wageningen. Dat staat vast. Maar wie het wordt, nog niet.

Dertig weermannen en -vrouwen in de dop kregen in Lumen de kans op tv-roem. Met als doel: een heuse baan als weerkundige bij de NOS. Die dertig is al een selectie, legt weerman (en oud Wageninger) Gerrit Hiemstra uit. ‘Er waren meer dan honderd vooraanmeldingen. Daarvan zijn er dertig uitgekozen, waarvan er vijf overblijven. En eentje van hen wordt het.’ Wageninger Dat die screentest in Wageningen plaatsvindt heeft te maken met het najaarssymposium van de beroepsmeteorologen (NVBM) dat in Lumen plaats vindt. De sollicitatieprocedure van de NOS sluit daar handig bij aan. Handig, want de nieuwe weerpersoon moet in ieder geval een meteoroloog zijn. De kans dat het een in Wageningen opgeleide meteoroloog wordt is daarbij niet denkbeeldig. Naast Wageningen heeft alleen de Universiteit Utrecht zo’n (universitaire) opleiding. Jezelf zijn Maar hoe ziet zo’n weerpersoon er idealiter uit? Hiemstra: ‘Hij moet de kijker kunnen boeien. Dat is het belangrijkste.’ De vraag is natuurlijk: hoe doe je dat? ‘Je moet van nature al een beetje de aandacht trekken. Door je taalgebruik, hoe je eruit ziet, je mimiek. Het mooiste is iemand die dat van nature heeft’, doet Hiemstra een poging. ‘Je moet als het ware door de camera heen communiceren. Het belangrijkste daarbij is dat je jezelf bent. Je moet geen act opvoeren. Veel mensen hebben de neiging om anders te doen als ze in een studio zijn. Als je jezelf bent, is het makkelijker om een verhaal te vertellen.’ Sollicitatie De kandidaten krijgen elk een kwartier om zich te presenteren. Veel voorbereiding zit daar niet bij. Het moet volgens Hiemstra vooral voor de vuist weg. Dan zie je het beste wat voor vlees je in de kuip hebt. Maar daar mogen buitenstaanders dus niet bij zijn. Het is per slot van rekening geen idols, maar een sollicitatie. Bij de uitgang van Lumen wil een jongeman in een wat vreemd blauw pak toch wel even zeggen hoe het ging. Anoniem, dat wel, zijn collega’s weten van niks. Hij is tevreden, het ging goed. Zou dit de nieuwe Erwin zijn?