Het echte werk

De gast is god in India

Wie? Wietse Wiersma, masterstudent Earth and environmentWat? Vijf maanden stage aan het International Water Management Institute (IWMI)Waar? Anand, India

‘Er is gezelligheid alom hier. Dansfestivals duren soms wel tien dagen! Dan wordt er samen gezongen, gegeten en vuurwerk afgestoken. De mensen zijn heel vriendelijk. Ze hebben een spreekwoord: “de gast is god”. Als bezoeker word je hooggewaardeerd en krijg je veel aandacht. Mensen willen handen schudden, samen op de foto of je wordt uitgenodigd op de thee. Een van de belangrijkste dingen die ik meeneem van deze buitenlandervaring is dat reizen je eigen leven in perspectief plaatst.

De kustdorpen waar ik onderzoek doe, zijn onderling hecht, maar liggen wel afgelegen van de rest van de wereld. Het grondwater is zout. waardoor de gemeenschappen afhankelijk zijn van zoetwatermeertjes in de dorpen. Het water uit deze zogenaamde watertanks is van belang voor onder andere irrigatie, veehouderij, drinkwater, wassen, spiritualiteit en biodiversiteit. Door bewustzijn te creëren zullen deze ecosysteemdiensten hopelijk in de toekomst uitgebreider benut kunnen worden om het leven van de bewoners te verbeteren.

Lege pinautomaten

Om te inventariseren welke waarde de mensen hechten aan de meertjes, moest ik eerst het veld in. De meeste bewoners spreken alleen het lokale dialect, daarom ging er een onderzoeker van het instituut mee. Van tevoren stelde ik vragen op, die op het kantoor vertaald werden, zodat de communicatie ter plaatse makkelijker ging.

Ik woon in een appartement van het instituut, samen met andere internationale stagiaires. Het is wel fijn dat ik mijn ervaringen kan delen met mensen die in hetzelfde schuitje zitten. Toen van de ene op andere dag werd besloten dat veel Indiase bankbiljetten niet meer geldig waren – om corruptie tegen te gaan –, was er overal chaos in de stad. Meer dan een uur wachten om geld te kunnen wisselen was niet ongewoon. Al snel waren pinautomaten leeg en hadden banken onvoldoende biljetten.Wij hadden zelf mazzel, want de pinautomaat waar we naartoe gingen, werd toevallig net bijgevuld.

Ik trek dus vooral op met de andere internationale studenten. De werksfeer op het instituut valt tegen. Mijn collega’s gaan uit van een individuele houding en leggen weinig uit. Ik moet alles zelf doen. Dat maakt het zowel leuk als lastig.’