Student - 24 september 2009

De eco-nerd komt toch wel

Het groene imago van Wageningen Universiteit en Van Hall Larenstein kan potentiële studenten afschrikken. De werving moet dus breder. Foto’s van studenten met rugzakjes zijn voortaan uit den boze

Scholieren in Forum, april 2008
Op radiozenders als 3 FM,  Slam FM en Radio 538 komt deze weken regelmatig het volgende spotje voorbij: ‘Communicatie studeren? Oriënteer je dan goed. Elke opleiding heeft zijn eigen specialiteit. Zo ook Wageningen University. Daar gebruik je communicatie om maatschappelijke problemen aan te pakken. Bijvoorbeeld, hoe leer je Nederland slim om te gaan met de Mexicaanse griep? Je doet dus méér met communicatie.’
De commercial is gemaakt volgens de nieuwste inzichten van studentenwervers en marketeers Edwin Kelhout en Emiel van den Bosch van Wageningen Universiteit en Van Hall Larenstein. Afgelopen jaar zijn er gesprekken en paneldiscussies geweest met negentig potentiële studenten van havo, vwo, mbo, hbo, bachelorstudies aan andere universiteiten en uit het buitenland. De belangrijkste uitkomsten op een rijtje.
 
1. Wereld verbeteren uit den boze  
‘We zetten als Wageningen UR in op for quality of life, maar scholieren zijn daar nog helemaal niet mee bezig’, vertelt Edwin Kelhout. Scholieren zoeken een studie die aansluit bij de vakken waar ze goed in zijn en de onderwerpen die ze interesseert.  
 
2. Een leuke, goede baan  
Jongeren willen weten wat voor een werk ze na hun studie kunnen doen. Het gaat hen om de beroepsperspectieven, niet om de precieze inhoud van de vakken.
 
3. Angst voor verkeerde keuze
‘Jongeren zijn bang verkeerde keuzes te maken. Daardoor zijn ze geneigd om een brede studie te kiezen. Wij zijn extra eng, want we zijn heel smal, als nichespelers in het onderwijsaanbod’, legt Kelhout uit. Daarom moet de informatie duidelijk en betrouwbaar zijn.
 
4. Onbekend maakt onbemind
Van Hall Larenstein is niet bekend genoeg. De naam leverde bij een van de ondervraagde scholieren associaties op met een kakschooltje in het Gooi. De universiteit is bekender, maar jongeren kennen de mogelijkheden niet. Bij Wageningen denken ze aan planten en dieren.
 
5. Groene imago taboe 
Tot nu toe hebben de hogeschool en de universiteit zich in de werving vooral gericht op ‘groene mensen’. Maar die kennen de weg al. Interessanter is de grote groep twijfelaars. Zij vinden een bepaalde opleiding interessant, maar zijn bang dat er alleen maar eco-nerds in Wageningen studeren. Kelhout: ‘De plaatjes in onze brochures van studenten met rugzakken ontkrachten dit beeld niet.’
 
6. Bruggen slaan tussen interesse en opleiding
Als scholieren zich bewust worden van de raakvlakken tussen studiemogelijkheden en interesses, wordt Wageningen of VHL een serieuze optie. ‘We spraken bijvoorbeeld met een rechtenstudente die in haar vrije tijd actief was in de paardensport. Als ze de combinatie tussen rechten en paardensport had gelegd, had ze zeker interesse gehad voor een van de dierenstudies aan VHL’, vertelt Emiel van den Bosch.
 
7. Research en bedrijfsleven
De kracht van Wageningen UR zit hem in het onderzoek en de verbindingen met het bedrijfsleven. Ook daarmee kunnen zowel de universiteit als de hogeschool goed scoren bij aankomende studenten.
 
De komende acht weken zijn de spotjes op de radio, binnenkort ook voor omgevingswetenschappen, technologie en voeding. Tegelijkertijd komen er e-mailcampagnes en banners op websites als Hyves. Vanaf 5 oktober start de hogeschool een soortgelijke campagne. In september 2010 gaan de studentenwervingscampagnes van VHL en WU van start.

Re:ageer