Wetenschap

De acrobatiek van de fruitvlieg (video)

Fruitvliegjes zijn, hoe onooglijk en vervelend ook, acrobaten in de lucht. Onderzoeker Florian Muijres weet ongeveer hoe ze die toeren uithalen, legt hij uit in een special van de Philosophical Transactions B.
Roelof Kleis

Muijres is van huis uit luchtvaartingenieur. Zijn interesse in de vliegkunsten van insecten,vogels en vleermuizen deed hem het onderzoek ingaan. Dieren vliegen veel beter dan mensen. Na zijn promotie in Zweden (Lund Universiteit, vlieggedrag van vogels en vleermuizen) vervolgde hij zijn onderzoek in Amerika (Universiteit van Washington), waar hij de vliegcapriolen van de fruitvlieg onder de loep nam. Over dat onderzoek gaat de review die werd gemaakt voor themanummer Moving in a moving medium: new perspectives on flight.

In het artikel beschrijven Muijres en Michael Dickinson van Caltech hoe fruitvliegen tijdens het vliegen en manoeuvreren de controle over hun lichaam houden en wat de rol daarbij is vanallerlei zintuiglijke informatie. Veel van die kennis is opgedaan door de vlucht van de beestjes met snelle camera’s sterk te vertragen. Fruitvliegen slaan 200 keer per seconde met hun vleugels. Dat levert fraaie beelden op zoals in bijgaand filmpje (300 keer vertraagd) van een vlieg die uitwijkt voor een dreigende schaduw buiten beeld.

Een fruitvlieg100 keer vertraagd

Video gemaakt door Florian Muijres

Muijres verhuisde twee jaar geleden naar Wageningen en werkt bij de leerstoelgroep Experimentele Zoölogie aan het ontrafelen van de vlucht van de mug. Muggen wieken nog veel sneller met hun vleugels dan fruitvliegen: wel zo’n 1000 keer per seconde. Muijres maakt daarbij gebruik van drie high-speed camera’s die de mug met maximaal 13.500 beelden per seconde ‘vangen’. Door de drie camera’s onderling loodrecht op elkaar te zetten wordt de vlucht driedimensionaal in beeld gebracht.

Een mug 1000 keer vertraagd

Video gemaakt door Johan van Leeuwen