De Zaaier krijgt opvolger in centrum

De Zaaier kijkt al heel lang niet meer uit over het Salverdaplein. Maar er komt een opvolger: het Landbouwertje van studentenvereniging Nji Sri.
Roelof Kleis

Het originele beeld in keramiek. © Nji SriHet Landbouwertje is een ontwerp dat Peter Roovers in 1969 maakte voor de toen nog in Deventer gehuisveste studentenvereniging. Nji Sri is de godin van de rijst en vruchtbaarheid uit de Indische Mahabharata. Het beeld stelt een student voor van de plaatselijke Rijks Hogere School voor Tropische en Subtropische Landbouw. De student met corpspet en studieboeken onder de arm leunt nonchalant op een oude ploeg.

Vandalisme

Het beeld werd voor het Gildehuis aan de Brink geplaatst. Het keramieken kunstwerk heeft daar nog geen tien jaar gestaan. Het ding viel ten prooi aan vandalisme en is uiteindelijk weggehaald. Bij het vertrek van Nji Sri van Deventer naar Wageningen besloot de vereniging als aandenken een nieuw beeld te laten vervaardigen. Ditmaal van brons. Het bronzen exemplaar werd gemaakt door Frans Erdtsieck, oud-student van de school. Dit nieuwe beeld werd in 2005 op de plek van het oude beeld gezet.

Onbescheiden

Het exemplaar dat nu op het Salverdaplein komt, is een exacte kopie van het bronzen zusterbeeld in Deventer. Dat het er komt is overigens te danken aan Wagenings burgemeester Geert van Rumund. De burgervader heeft er zelf om gevraagd. Hij kreeg bij de lustrumviering van Nji Sri in 2010 een kleine replica van het beeld aangeboden en liet zich toen ontvallen dat hij graag een groter exemplaar voor de stad zou willen.

Die wens gaat nu in vervulling. Nji Sri zocht samen met Van Rumund een geschikte plek uit voor Het Landbouwertje. Die werd gevonden tussen de bomen aan de oostkant van het Salverdaplein met het gezicht naar de Nieuwstraat, waar de sociëteit van Nji Sri is gevestigd. En dus maar een steenworp van de plek waar voorheen De Zaaier stond voor het oude hoofdgebouw van WUR.

Uitroepteken

Het beeld zelf meet 103 centimeter en komt te staan op een even hoge natuurstenen sokkel. Het Landbouwertje wordt volgende week zaterdag om 14.30 uur overgedragen aan het Wageningse stadsbestuur. Daarmee zet de vereniging een stevig uitroepteken achter haar bestaan in Wageningen. Nji Sri werd in 1904 in Wageningen opgericht en verhuisde in 1912 mee met de Middelbare Koloniale Landbouwschool naar Deventer.

De opleiding kwam als onderdeel van Hogeschool Van Hall Larenstein in 2006 terug naar Wageningen. Nji Sri verhuisde mee naar de landbouwstad en is tegenwoordig als De Landbouwers Vereniging een studentenclub voor heel Wageningen University.