Wetenschap
Dier

De Geus directeur van Breed4Food

Bernard de Geus wordt per 1 juni directeur van Breed4Food, de onderzoekssamenwerking tussen Wageningen UR en vier fokkerijbedrijven. De Geus komt over van het topinstituut Groene Genetica.

Breed4Food is vorig jaar opgericht. In dit consortium gaat de leerstoelgroep Fokkerij en Genetica van de universiteit samenwerken met de fokkerijbedrijven CRV, Hendrix, Topigs en Cobb op het gebied van genomics voor de fokkerij van robuuste landbouwhuisdieren. De bedrijven willen gezamenlijk DNA-kennis toepassen voor de veredeling van rundvee, varkens of pluimvee. Daartoe willen ze samen met de universiteit investeren in rekencapaciteit en apparatuur voor de analyse van genetische informatie. De Geus wordt verantwoordelijk voor het onderzoeksprogramma van het consortium. ‘Er liggen veel onderzoeksvoorstellen’, zegt woordvoerder Bertil Muller van CRV. ‘Met de benoeming van De Geus kunnen we snel keuzes maken en het onderzoek opstarten.’ Breed4Food diende vorig jaar zonder succes een onderzoeksvoorstel in bij de topsector AgriFood, maar kreeg wel een startsubsidie van het ministerie van Economische Zaken ter waarde van 1 miljoen euro. Het consortium hoopt dit jaar wel financiering van de topsector te krijgen. De Geus is nu nog directeur van het technologisch topinstituut Groene Genetica, waarin Wageningen UR samenwerkt met veredelingsbedrijven in de tuinbouw. De financiering van dit topinstituut staat op losse schroeven, omdat de overheid de subsidie vanuit de aardgasbaten beëindigde. Dit jaar kan het TTI in afgeslankte vorm doorgaan door een incidentele subsidie van het ministerie van EZ, maar de toekomst is onduidelijk.