David Lentink gaat naar Stanford

Wageningse zoöloog blijft aan Wageningen verbonden.

Lentink doet toonaangevend onderzoek naar de vliegbewegingen van vogels bij de leerstoelgroep Experimentele zoölogie. Hij wil weten hoe de wisselwerking tussen de bewegingsleer van Newton en de evolutietheorie van Darwin verschillende vormen van voortbeweging in de natuur opleveren. Dat leidde de afgelopen jaren tot verschillende NWO-subsidies en veel publicaties in Science en Nature. Momenteel doet hij het project Vliegkunstenaars, waarmee hij in 2010 de Academische Jaarprijs won. Wanneer Lentink naar de prestigieuze Stanford University vertrekt, is nog niet helemaal duidelijk. Hij krijgt daar een vierjarig onderzoekcontract aangeboden. Hij blijft de komende jaren ook verbonden aan Wageningen Universiteit.