Internationaal
Het echte werk

‘Darwin en Newton studeerden daar’

Wie? Sandra Abbo, masterstudent BiotechnologyWat? Onderzoek naar de rol van fumaraathydratase bij kankerWaar? Cambridge, England
Amy Jansen

‘In Cambridge deed ik bij de MRC Cancer Unit onderzoek naar hoe mutaties in het metabolische enzym fumaraathydratase tot kanker kunnen leiden. Als je het mechanisme kent, kun je namelijk therapieën bedenken en daarmee kankerpatiënten helpen. Het was mijn taak om vast te stellen hoe het mechanisme in elkaar zit. Het was wel hard werken, want ze verwachten in Cambridge nog een schepje meer van studenten dan ze in Wageningen doen. Werken in het weekend is daar bijvoorbeeld veel meer sociaal geaccepteerd. Ook gaan ze ervan uit dat je alles supersnel begrijpt.

Aan stagelopen in Cambridge zitten natuurlijk veel pluspunten. Eén daarvan is de historische universiteit. Darwin en Newton hebben daar gestudeerd en dat viel ook te zien aan verschillende beelden, foto’s en collegezalen die naar hen zijn vernoemd. De rest van de campus is ook heel mooi, met grote, oude gebouwen. Het gebouw waar ik werkte was daarentegen heel modern. Gelukkig stond het een eindje van de campus, anders zou het echt heel misplaatst zijn.

Wat wel opvallend was, was de rivaliteit tussen Cambridge en Oxford. Ik wist wel dat er rivaliteit is tussen de roeiteams, maar niet dat die ook tussen wetenschappers bestaat. Toen ik vertelde aan een paar van mijn medestagiaires dat ik een dagje naar Oxford wilde, zeiden ze: “Daar ga je toch niet heen!” Uiteindelijk ben ik niet naar Oxford geweest. Niet door het commentaar, maar door de typisch Engelse regen.

In Engeland stonden in september de kerstspullen al uitgestald in de winkels en hing al overal kerstversiering. Je kon geen winkel binnenlopen zonder de kerstmuziek te horen. Dat was wel vreemd, om zo vroeg in het jaar al overal kerstspul te zien. Maar het was leuk om zo toch nog een beetje de Engelse kerst mee te maken, voordat ik kerst in Nederland ging vieren.’