Wetenschap - 15 december 2017

‘Dapper dat Albert Heijn duurzaamheid beloont’

tekst:
Albert Sikkema

Albert Heijn gaat een eigen plusmelk verkopen, van melkveehouders die weidevogels beschermen, biodiversiteit verhogen, CO2 vastleggen en aan weidegang doen. De supermarkt gaat de melk direct afnemen van de boeren en ze 3 cent extra per liter melk uitkeren. Goed idee, zegt Hans van Trijp, hoogleraar Marktkunde en Consumentengedrag van WUR.

©Shutterstock

‘Ik ben een groot voorstander van marktdifferentiatie’, zegt Van Trijp. ‘Ik vind het dapper van Albert Heijn dat ze duurzaamheid gaat belonen in de vorm van een meerprijs aan de boeren.’

Is 3 cent per kilo voldoende?

‘Dat weet ik niet. Zo’n nieuwe zuivelketen moet zich de komende jaren bewijzen. Of het een succes wordt in de AH-supermarkten, moet nog blijken. Ik denk dat AH ook veel goedkope mainstream melk blijft verkopen naast deze plusmelk. En het moet economisch duurzaam zijn voor de betrokken melkveehouders, die moeten hun extra kosten vergoed krijgen. Als deze keten na drie jaar crasht, lijden de aangesloten boeren grote schade.’

Wat zijn de voordelen van zo’n AH-keten?

‘Het mooie is dat AH de boeren een bonus betaalt voor duurzame productie. Dat is beter dan veel milieuwetgeving die leidt tot extra kosten, zonder dat de boeren een hogere prijs krijgen. Bovendien vind ik het sterk dat Albert Heijn integrale duurzaamheid nastreeft. Duurzaamheid is zeer complex, met milieu- en welzijnskenmerken die elkaar soms in de weg zitten. Kenmerken als weidegang en CO2 combineren tot een integraal concept vind ik sterk, zowel marktkundig als voor het milieu.’

Betekent dit een revolutie in de coöperatieve zuivelwereld?

‘Dat denk ik niet. Het past in een trend. Melk was altijd een bulkproduct waarbij de boer uitwisselbaar was. De meerwaarde en differentiatie werd gecreëerd in de zuivelfabriek. We hebben al biologische melk en drie-sterren-vlees waarbij aan de bron meerwaarde wordt gecreëerd. Daar borduurt de AH-plusmelk op door. Het succes moet nog blijken, maar ik denk dat daar, op de boerderij, de kracht van de Nederlandse landbouw ligt.’


Re:ageer