Wetenschap - 1 januari 1970

Danone beter dan Campina

Danone beter dan Campina


Zuivelgigant Danone combineert van alle Europese zuivelbedrijven het best
winst, zorg voor het milieu en zorg voor werknemers en consumenten. Daarmee
onderneemt Danone, in tegenstelling tot het Duitse zuivelconcern Nordmilch,
maatschappelijk verantwoord, schrijft een rapport van het Landbouw
Economisch Instituut, De Nederlandse bedrijven Campina en Friesland Coberco
Dairy Food doen het redelijk op milieugebied, maar maken dat niet duidelijk
aan de consument.

In opdracht van het ministerie van LNV onderzocht het LEI hoe zes grote
zuivelondernemingen scoren op het gebied van financiƫle resultaten, zorg
voor het milieu en sociaal beleid voor werknemers en consumenten. Het
Franse Danone en het Italiaanse Parmalat, reuzen in zuivel, doen het
financieel het best. Dat komt volgens het LEI omdat het beursgenoteerde
bedrijven zijn en een sterk merkenbeleid voeren. Het Nederlandse Friesland
Coberco Dairy Foods en Campina zijn coƶperaties. Ze hebben
betalingsverplichtingen naar de leden toe, moeten daarom op kostprijs
concurreren en kunnen minder makkelijk geld reserveren voor investeringen.
Op milieugebied scoren de Nederlandse melkbedrijven op zich goed, maar ze
communiceren dat onvoldoende naar de buitenwereld. Het Deens/Zweedse Arla
Foods en het Duitse Nordmilch scoren op alle aspecten minder goed dan hun
Europese concurrenten. Het LEI waarschuwt wel dat de gegevens moeilijk met
elkaar te vergelijken zijn. De vergelijking kan daarom ook niet meer dan
een indruk geven. Bedrijven zouden zelf in de toekomst indicatoren moeten
ontwikkelen die wel cijfermatig met elkaar vergelijkbaar zijn, stelt het
LEI. | J.T.

Re:ageer