Dak Campus Plaza vol zonnepanelen

Het dak van Campus Plaza wordt volgepakt met zonnepanelen. Een kleine 3000 vierkante meter zonnepaneel, goed voor het energieverbruik in de openbare ruimten.
Roelof Kleis

Dat bleek gisteren bij de officiële start van de bouw van Campus Plaza. Die bouw zelf is overigens al flink onderweg. In totaal gaat het om 1158 panelen van 260 Watt. Als openingshandeling werd een van de zogeheten natte cellen naar binnen gehezen. De douche- en toiletruimtes worden kant en klaar aangeleverd om in de studio’s te worden geplaatst. In Campus Plaza komen 440 studenteneenheden. De meeste (200 studio’s) beslaan 24 m2, de rest is 18 m2 of 21 m2.

Een deel van de studio’s wordt gemeubileerd verhuurd aan buitenlandse studenten en gastdocenten. Het gebouw krijgt een gemeenschappelijke ruimte en een wasserette. De huur van de grootste studio’s komt volgens directeur Jan Benschop van studentenhuisvester DUWO neer op (inclusief huurtoeslag) 330 euro. Dat is ongeveer het gemiddelde van wat studentenkamers in Wageningen kosten.

Met de bouw van Campus Plaza is, volgens Tijs Breukink van de Raad van Bestuur van Wageningen UR, na twaalf jaar bouwen een nieuwe fase van de campusontwikkeling in gang gezet. De fase van de bedrijvigheid en de levendigheid. ’In Campus Plaza komen die beide bij elkaar.’ Voor het eerst gaan studenten op de campus wonen. Op de begane grond komt 1300 m2 winkelachtige voorzieningen.

nattecelCampusPlaza.jpg

Welke winkels en voorzieningen er precies komen, is nog niet bekend, zegt ontwikkelingsmanager Jos van Schriek van Ten Brinke Slot Projectontwikkeling. Kandidaten zijn er genoeg. Van een supermarkt, een vers-foodwinkel en een multiculti-restaurant tot een internetwinkel, fietsenzaak en copyshop. En van een bloemenzaak en gift-shop tot kapper. Ondernemers kunnen zich overigens nog steeds melden.

Levendigheid is volgens Van Schriek de rode draad biij de keuze van de ondernemers. ‘Belangrijk is een levendige diversiteit te creëren. We moeten onderscheidend durven zijn. Dit is geen reguliere winkelstrip.’ Daarbij zal nadrukkelijk ook gekeken worden naar dienstverlening voor de buitenlandse studenten en medewerkers.

Campus Plaza wordt volgende zomer opgeleverd. De bouw van nabij volgen kan ook voor mensen die niet dagelijks op de campus komen. De bouwer heeft een camera geplaatst, waarvan de beelden hier online zijn te volgen.

Gerelateerd nieuws