Organisatie - 16 maart 2020

Daarom zijn zij nog op de campus

tekst:
Roelof Kleis

Op de campus zijn nog aardig wat mensen in touw. Om bijvoorbeeld online onderwijs in de steigers te zetten. Of spullen te halen voor het werken thuis. 'De digitale leeromgeving is onze redding.'

© Roelof Kleis

Hoogleraar Remko Uijlenhoet (Hydrologie en Kwantitatief Waterbeheer) komt met een beeldscherm onder zijn arm aangelopen. Andere collega’s volgen even later. Dit is geen geval van hamsteren. ‘Ik heb mijn groep opgeroepen om beeldschermen op te halen, docking stations en wat maar nodig is om thuis te werken.’ Hij denkt dat de gebouwen vroeg of laat op slot zullen gaan.

Halsoverkop
Een gastmedewerker uit Brazilie, bepakt en bezakt, komt voorbij. ‘Hij zou eigenlijk over drie weken pas teruggaan’, legt Uijlenhoet uit, ‘maar hij vertrekt nu halsoverkop, omdat hij bang is anders het land niet meer in te komen.’ Het ticket is daardoor nogal prijzig, zegt hij voorzichtig. Nee, over de kosten hoeft hij zich geen zorgen te maken, stelt Uijlenhoet hem gerust. ‘Dat komt allemaal wel goed.’

In de gebouwen op de campus is het rustig. Toch werkt lang niet iedereen al thuis. Docent ecologie Jente Ottenburghs zit alleen op zijn kamer mail te checken van studenten. ‘Dat kan ook thuis, maar ik kan me hier beter concentreren. En als iedereen weg is, zit ik hier toch alleen.’ Studenten ziet hij niet, maar het onderwijs gaat gewoon door. ‘We zijn bezig alles online aan te bieden.’

Het is best spannend allemaal
Jente Ottenburghs

Hoe dat gaat? 'Door colleges van vorig jaar van de plank te halen. Voor het vak Climate Change Ecology zijn alle gastcolleges van vorig jaar beschikbaar. Die bieden we dus aan. Daarnaast moeten studenten een boek lezen en daar opdrachten over maken. Via e-mail begeleiden we dat. Normaal gesproken moeten ze in groepjes een hoofdstuk van dat boek bestuderen en presenteren aan de anderen. Maar dat gaat nu dus niet.’

Filmpje
‘Vorige week al hebben we dit allemaal zo opgezet’, legt Ottenburghs uit. ‘We hebben een e-mailadres aangemaakt voor het contact en een filmpje gemaakt om het uit te leggen.’ Ottenburghs, gepromoveerd in Wageningen, is net een maand in dienst als docent. ‘Tja, een mooi begin.' Hij ziet de humor er wel van in, maar 'het is best spannend allemaal’.

20200316_115704_resized.jpg

In Gaia zit docent Ingrid Lubbers (Bodemgeografie en Landschap) te werken. ‘In deze periode start een tamelijk groot vak Landscape Geography. Ik ben hier voor overleg met collega’s. Op gepaste afstand, natuurlijk.’ Er moet worden geïmproviseerd. In dit geval liggen geen kant-en-klare oude colleges op de plank. ‘Die zijn vorig jaar niet opgenomen, juist omdat we wilden dat de studenten naar college kwamen.’

Clipjes
In allerijl worden daarom colleges opgenomen in Forum. Collega Roy van Beek geeft daar nu les voor een lege zaal. Uitdagender is het probleem dat het vak veel werkdagen in het veld omvat. Hoe pas je daar een mouw aan? Lubbers: ‘Het idee is nu om zelf als docenten het veld in te gaan en van het werk clipjes te maken met de mobiele telefoon. En dat allemaal via brightspace aan te bieden. Dat gaan we vanmiddag bespreken. Die digitale leeromgeving is onze redding. We proberen er wat van te maken.’

Nood maakt vindingrijk. ‘Het is natuurlijk geen vervanging van het normale onderwijs, maar het is eigenlijk best leuk om eens iets anders te proberen’, vindt Lubbers. En zij is niet de enige. ‘Andere mensen die ik spreek zijn ook positief. We gaan het gewoon proberen.’      


Re:ageer