Organisatie - 18 juni 2009

DE FIRMA IK

‘Hoe word jij succesvol?’ Deze vraag stond vorige week weer eens in een levensgrote advertentie in de krant. Evenals de week daarvoor en daarvoor en net als in de brochures en op websites van al die opleidingsinstituten, die de laatste jaren als paddenstoelen uit de grond zijn geschoten. ‘Versterk jezelf. Werk aan je personal branding. Zet jezelf in de etalage. Toon daadkracht. Bereik je doelen door optimaal netwerken en acquireren. Fake it, until you make it’. Er is kortom een hele industrie ontstaan voor jouw succes, De Firma Ik, daar draait het om.
Dat lijkt mij ook wel wat, dacht ik. Succesvol zijn. Maar dat kan natuurlijk ook wel zonder zo’n dure cursus. Een paar artikeltjes lezen, wat googelen en De Firma Ik weet genoeg. Vorige week had ik een afscheidsreceptie van een gewaardeerd collega en docent. Veel nieuwe mensen, best chic, dus een ideale gelegenheid om het één en ander in praktijk te brengen. Ik ging nu eens niet gezellig borrelen bij vertrouwde bekenden, maar zocht nieuwe mensen ‘voor optimaal netwerken en acquireren’. Zelfverzekerd ging ik met een glas champagne, en met veel nieuwe kennis van internet, bij een interessant groepje staan: ‘Best busy als er zoveel mensen zijn’. Het ijs was meteen gebroken. Men knikte heel vriendelijk: ‘Jij bent zeker student hier?’
Een afknapper van de eerste orde. Ben je op de helft van je prachtige loopbaan en volgens de brochures klaar om door te stoten naar de top. Word je nog voor een student aangezien. Mijn vrouw lag drie keer in een deuk, toen ik het ’s avonds vertelde.
Het artikel over de succesvolle Spinozaprijswinnaar professor Marten Scheffer in de vorige Resource stelde mij uiteindelijk gerust. Niks bluf en geen gebral. Zijn belangrijkste steekwoorden waren aardig, geduldig, respectvol en bescheiden. Geen grote ego’s. En toen kwam er gelukkig een einde aan het kortstondige hopeloze bestaan van mijn Firma Ik.

Re:ageer