Cupcakes voor het goede doel

Studenten konden gisteren in Orion eten en luisteren naar bandjes en eten voor het goede doel. De opbrengst is bestemd voor slachtoffers van seksueel geweld in conflictgebieden.
Carina Nieuwenweg

De actie hoort bij Serious Request, de jaarlijks terugkerende goede doelenactie van 3FM. In Wageningen doet de studentendesk Rode Kruis mee.

In een goed gevulde Spot luistereden zo’n driehonderd studenten naar bands als Mississippi delta beats, Hans en het zingende duo Sifra en Annie. Daar konden studenten ook een maaltijd bestellen waarvan een euro naar Serious Request ging. ‘Het personeel van de Spot vertelde dat ze zo’n tweehonderd maaltijden hebben geserveerd’, zegt Klaartje Wagenaar, voorzitter van de Studentendesk Rode Kruis Wageningen. ‘Ook werd er veel gedoneerd. Sommige studenten gaven kleingeld maar anderen doneerden 5 euro.’

Bijna iedere student die langskwam, kocht wel iets of deed een donatie

Klaartje Wagenaar

Eerder op de middag werd het podium in Forum omgetoverd tot een kerstmarkt. Daar lonkte een kraam met lekkernijen, zoals cupcakes en oreobonbons. ‘Bijna iedere student die langskwam, kocht wel iets of deed een donatie’, zegt Klaartje. ‘Vooral de zelfgemaakte hapjes vielen goed in de smaak.’ Ook konden studenten zich inschrijven als flexvrijwilliger. Dat is een toegankelijke vorm van vrijwilligerswerk waarbij je af en toe een dag kan helpen zonder dat je ergens aan vast zit. Uiteindelijk waren er vijf aanmeldingen.

Hoewel de studentendesk de opbrengst van de acties pas over een week bekend maakt, lijken ze in ieder geval over de 500 euro te gaan. Het geld dat Serious Request ophaalt, wordt gebruikt om meisjes en vrouwen die slachtoffer zijn van seksueel geweld in conflictgebieden te helpen.

De studentendesk van het Rode Kruis Wageningen bestaat pas sinds september. Dit is hun eerste actie maar er staan nog drie nieuwe activiteiten gepland. Zo willen ze zorgen dat de plaatselijke voedselbank een vriezer krijgt.

Wie geïnteresseerd is, kan een mailtje sturen naar studentendeskwageningen@rodekruis.nl of de Facebook pagina bezoeken https://www.facebook.com/studentendeskrodekruis.wageningen.