Cultureel café in Campus Plaza

In Campus Plaza komen onder meer een cultureel café, een fastfood restaurant en een internationale bakker. Dat tipje van de sluier lichtvastgoedontwikkelaar Ten Brinke alvast op.
Roelof Kleis

De bouw van Campus Plaza begint al aardig naar het einde te lopen. De meeste steigers zijn weg, de belettering staat al op de gevel. Maar welke ondernemers hun intrek gaan nemen in de ruimtes op de begane grond bleef lange tijd onduidelijk. Aan die onduidelijkheid maakt vastgoedontwikkelaar Jos van Schriek van Ten Brinke deels een einde door de branches bekend te maken.

Campus Plaza krijgt een interessante mix van detailhandel, cultuur en diensten. Meest in het oog springend is de aankondiging van een cultureel café. Volgens Schriek moeten we daarbij denken aan culturele activiteiten, zoals optredens, lezingen en vooruitblikken op het Wageningse culturele aanbod, in een kroeg-achtige setting. ‘Cultuur staat voorop, de initiatiefnemers komen uit de culturele hoek en niet uit de cafe-wereld.’

Een van de initiatiefnemers laat desgevraagd weten dat er gesprekken lopen over zo’n onderneming. ‘Met dit initiatief willen we de verbinden leggen tussen de campus en de stad. Het cafe wordt een soort voorpost.’ Het geheel moet een soort Amerikaanse diner-achtige aankleding krijgen, waar naast optredens van singers-songwriters of jazz op grote schermen het film- en cultuuraanbod van Wageningen zichtbaar wordt gemaakt.

Op het gebied van horeca krijgt Campus Plaza een fastfoodrestaurant en een restaurant in pastagerechten. Voor de dagelijkse boodschappen staan een ‘studentensupermarkt’, een groentezaak en een internationale bakker op het programma. De bakker wordt gerund door een Nederlander van buitenlandse komaf ‘die buitenlands brood en broodgerechten gaat maken’.

Verder komen er een kiosk en een kopieerzaak. Met dit pakket is Campus Plaza volgens Van Schriek voor 70 procent gevuld. Deze ruimte is verhuurd of de gesprekken daarover zijn in een afrondend stadium. Voor de resterende 30 procent ruimte zijn de gesprekken verkennend. Met de namen komt Ten Brinke over een paar maanden naar buiten.