Voeding

Cormet met de hakken over de sloot

De catering op de Wageningse campus behoort volgens de Nationale Studenten Enquête tot de beste van alle universiteiten in ons land. Maar Cormet blijft daarbij achter, blijkt uit onderzoek van Resource. De redactie stuurde een smaakpanel op pad om de vier grote cateraars in Forum, Orion, de Leeuwenborch en het Restaurant van de Toekomst te…
Roelof Kleis

Foto Sven Menschel. De kantine van Cormet in Forum.

Duidelijk is dat Cormet de zwakke broeder is. De cateraar, die naast Forum ook de kiosken in Atlas en Lumen en de Wageningen UR-kantines buiten Wageningen runt, haalt maar een magere 6,3. Dat is met de hakken over de sloot. De minimale eis vanuit de organisatie is een 6,1 laat contractmanager Lisette Schoonman van het Facilitair Bedrijf weten. Het cijfer uit de Resource-test sluit aan op eerder onderzoek door het Facilitair bedrijf naar de tevredenheid over de diensten. Cormet scoorde in die studie uit 2014 gemiddeld over alle locaties ook een 6,3, ruim een punt minder dan de andere cateraars.

Bedrijfsleider Ron Nagtegaal van Cormet in Forum is niet blij met de behaalde score. ‘Wij gaan met een aantal aandachtspunten zeker aan de slag’, belooft hij. Eentje daarvan is het gebruik van plastic bestek. Contractueel zijn de cateraars verplicht metalen serviesgoed te gebruiken. Probleem in Forum is dat dat bestek massaal wordt gestolen. ‘Het gaat jaarlijks om zevenhonderd couverts’, legt Nagtegaal uit. ‘Die kunnen we wel gaan vervangen, maar met het nieuwe schooljaar is dat zo weer weg.’ Cormet is met het Facilitair Bedrijf in gesprek hoe het probleem aan te pakken. Schoonman erkent dat diefstal een gezamenlijk probleem is. ‘De cateraars zijn weliswaar zelf verantwoordelijk voor het serviesgoed en de aanschaf daarvan, maar het zijn onze studenten die bestek meenemen.’

Over het geheel genomen scoort de catering in Wageningen een 3,9 op een schaal van 5 in de jongste Nationale Studenten Enquête. Alleen de kantines in Tilburg (4,2) en Rotterdam (4,1) doen het beter. Wageningen bungelde vier jaar geleden met een 3,3 nog onderaan. Met de nieuwe cateraars vier jaar geleden is de opmars ingezet. De vierjarige contracten met alle cateraars lopen dit jaar af. Op dit moment vinden audits plaats voor een eventuele verlenging. Volgens Schoonman is er vooralsnog geen aanleiding de contracten niet te verlengen.