Wetenschap - 14 januari 2016

Consument niet bang voor kweekvleesburger

tekst:
Koen Guiking

Consumenten denken niet zo positief over insecten en zeewier als vleesvervanger. Een kweekvleesburger zien ze, opvallend genoeg, wel zitten. Dat blijkt uit onderzoek van LEI Wageningen UR.

Burgers op de barbecue. Foto: Matt DeTurck.

Foto: Matt DeTurck

Ook peulvruchten roepen veel positieve associaties op, maar verwerkt tot burger scoren ze niet hoog. ‘Dat komt misschien door het product waarvoor gekozen is. Een burger is een echt vleesproduct’, verklaart onderzoeker Marleen Onwezen. ‘Peulvruchten ziet men blijkbaar niet als vleesvervanger.’ Een burger van vis of kweekvlees wordt beduidend beter gewaardeerd door consumenten.

Vijf groepen van een kleine vijfhonderd respondenten kregen ieder vragen voorgelegd over één type vleesvervanger. Die resultaten zijn vervolgens met elkaar vergeleken. ‘We hebben expres losse groepen gemaakt, die in leeftijdsopbouw, geslacht en inkomen vergelijkbaar zijn. Als je één groep vragen gaat stellen over zowel insecten als zeewier, kweekvlees, bonen en vis, dan gaan ze in hun antwoorden al die eiwitbronnen met elkaar vergelijken. Dat wilden we niet, we willen weten hoe deze producten onbewust ten opzichte van elkaar staan.’ De onderzoekers wilden in kaart brengen welk type persoon het meest open staat voor nieuwe voedingsmiddelen, wat daarbij aankoopmotieven en barrières zijn en hoe dit verandert als een eiwitbron ‘verpakt’ wordt in de vorm van een bekend product – in dit geval een burger.

De verschillende producten roepen hele verschillende beelden op bij consumenten. Bij zeewier hebben mensen bijvoorbeeld de positieve associaties dat het gezond en vernieuwend is, maar ook de negatieve associaties dat het niet lekker smaakt en er onaantrekkelijk uitziet. Insecten noemen de proefpersonen eiwitrijk en voedzaam, maar ook vies, eng en smerig. De eiwitbronnen vis en peulvruchten worden veelal beter gewaardeerd omdat ze bekend, gezond en lekker zijn.


Re:ageer